Fiets- en voetgangerstunnel onder Amsterdam CS stapje dichterbij

veilige verbinding tussen de Amsterdamse binnenstad en het IJ

Afgelopen paasweekend is er dag en nacht gewerkt aan de fiets- en voetgangerstunnel onder Amsterdam Centraal. De eerste spoordekken zijn geplaatst: dit zijn grote betonnen platen van 105 ton waar het spoor op rust.
De tunnel is najaar 2012 gereed en geeft fietsers- en voetgangers een snelle en veilige verbinding tussen de Amsterdamse binnenstad en het IJ.

Via de tunnel komen fietsers en voetgangers precies uit bij de pontveren. Langzaam verkeer en autoverkeer kruisen elkaar straks niet meer op de De Ruijterkade waardoor de verkeersveiligheid verbetert.

Werkzaamheden
In maart 2011 zijn Prorail en de gemeente Amsterdam (Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer – DIVV) gestart met de bouw van de tunnel. De werkzaamheden kunnen alleen plaatsvinden in weekenden wanneer het spoor buiten dienst wordt gesteld en er geen treinen rijden. Tijdens werkweekenden wordt dag en nacht aan de tunnel gewerkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Fiets- en voetgangerstunnel onder Amsterdam CS stapje dichterbij | Infrasite

Fiets- en voetgangerstunnel onder Amsterdam CS stapje dichterbij

veilige verbinding tussen de Amsterdamse binnenstad en het IJ

Afgelopen paasweekend is er dag en nacht gewerkt aan de fiets- en voetgangerstunnel onder Amsterdam Centraal. De eerste spoordekken zijn geplaatst: dit zijn grote betonnen platen van 105 ton waar het spoor op rust.
De tunnel is najaar 2012 gereed en geeft fietsers- en voetgangers een snelle en veilige verbinding tussen de Amsterdamse binnenstad en het IJ.

Via de tunnel komen fietsers en voetgangers precies uit bij de pontveren. Langzaam verkeer en autoverkeer kruisen elkaar straks niet meer op de De Ruijterkade waardoor de verkeersveiligheid verbetert.

Werkzaamheden
In maart 2011 zijn Prorail en de gemeente Amsterdam (Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer – DIVV) gestart met de bouw van de tunnel. De werkzaamheden kunnen alleen plaatsvinden in weekenden wanneer het spoor buiten dienst wordt gesteld en er geen treinen rijden. Tijdens werkweekenden wordt dag en nacht aan de tunnel gewerkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail