Eerste perronkap met zonnecellen Utrecht CS gereed

spoor 11/12 vanaf maandagochtend 18 april weer in dienst

Vanaf 18 april 2011 wordt energie voor roltrappen, verlichting en liften op Utrecht CS mede opgewekt door de nieuwe perronkap met zonnecellen op spoor 11/12. Reizigers kunnen weer gebruik maken van spoor 11/12. Ook spoor 8/9 krijgt een duurzame perronkap. Strukton start in opdracht van ProRail op 18 april met de werkzaamheden. In totaal krijgt Utrecht CS drie perronkappen (langs de sporen 11/12, 8/9 en 5/7) met zonnecellen.

Samen zorgen de zonnecellen voor een energieopbrengst van ongeveer 85.000 kWh per jaar. Dit staat gelijk aan het energieverbruik van 25 huishoudens en een CO2-reductie van 46 ton per jaar. Vanaf 18 april wordt gewerkt aan de perronkappen op spoor 8/9. Medio 2012 zijn de drie perronkappen gereed.

De vervanging van de perrons wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Voor de zonnecellen is een Europese subsidie van het Interreg IVB North West Europe programme verkregen. ProRail werkt hiervoor samen met spoorbedrijven uit Groot Brittannië, Frankrijk en Duitsland aan een duurzaamheidprogramma onder de naam SusStation.

OV-terminal Utrecht
De bouw van de perronkappen is onderdeel van een nieuw Utrecht Centraal. Samen met de gemeente Utrecht en NS bouwt ProRail een nieuw Utrecht Centraal en aan een nieuw stadshart van Utrecht. Trein, bus en tram komen onder één dak, waardoor 1 miljoen reizigers moeiteloos hun bestemming bereiken. Utrecht CS wordt een station dat de 21e eeuw waardig is. Met perronkappen die energie opleveren en genoeg ruimte voor fietsen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Eerste perronkap met zonnecellen Utrecht CS gereed | Infrasite

Eerste perronkap met zonnecellen Utrecht CS gereed

spoor 11/12 vanaf maandagochtend 18 april weer in dienst

Vanaf 18 april 2011 wordt energie voor roltrappen, verlichting en liften op Utrecht CS mede opgewekt door de nieuwe perronkap met zonnecellen op spoor 11/12. Reizigers kunnen weer gebruik maken van spoor 11/12. Ook spoor 8/9 krijgt een duurzame perronkap. Strukton start in opdracht van ProRail op 18 april met de werkzaamheden. In totaal krijgt Utrecht CS drie perronkappen (langs de sporen 11/12, 8/9 en 5/7) met zonnecellen.

Samen zorgen de zonnecellen voor een energieopbrengst van ongeveer 85.000 kWh per jaar. Dit staat gelijk aan het energieverbruik van 25 huishoudens en een CO2-reductie van 46 ton per jaar. Vanaf 18 april wordt gewerkt aan de perronkappen op spoor 8/9. Medio 2012 zijn de drie perronkappen gereed.

De vervanging van de perrons wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Voor de zonnecellen is een Europese subsidie van het Interreg IVB North West Europe programme verkregen. ProRail werkt hiervoor samen met spoorbedrijven uit Groot Brittannië, Frankrijk en Duitsland aan een duurzaamheidprogramma onder de naam SusStation.

OV-terminal Utrecht
De bouw van de perronkappen is onderdeel van een nieuw Utrecht Centraal. Samen met de gemeente Utrecht en NS bouwt ProRail een nieuw Utrecht Centraal en aan een nieuw stadshart van Utrecht. Trein, bus en tram komen onder één dak, waardoor 1 miljoen reizigers moeiteloos hun bestemming bereiken. Utrecht CS wordt een station dat de 21e eeuw waardig is. Met perronkappen die energie opleveren en genoeg ruimte voor fietsen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail