ProRail start bouw spoorsysteem voor stoomtrein

project gegund aan VolkerRail

ProRail start binnenkort de bouw van een speciaal spoorsysteem voor de stoomtreinverbinding van FStM tussen Sneek en Stavoren. Nu aannemer VolkerRail het project is gegund, kan het werk aan de wissels en beveiliging starten. Dit werk is nodig om de stoomtrein op de hoofdspoorbaan te kunnen laten rijden.

Met steun van onder andere de provincie Friesland en SNN wil de Friese Stoomtrein Maatschappij (FStM) in de zomermaanden van vrijdag tot zondag driemaal op en neer rijden tussen Sneek en Stavoren. Met de stoomtreinverbinding wordt een stuk treinhistorie gecombineerd met een modern spoorsysteem waar ProRail voor verantwoordelijk is. Op het baanvak Sneek-Stavoren voert Arriva nu al een treinverbinding uit met dieseltreinen.

Samenwerking
Het project heeft alleen tot stand kunnen komen door een intensieve samenwerking tussen de verschillende partijen. “Voor de provincie Friesland is de komst van de stoomtreinverbinding een belangrijke impuls voor het toerisme. Een dergelijk project is alleen mogelijk door de goede samenwerking met alle betrokkenen, waar ProRail er een van is”, zegt gedeputeerde Jannewietske de Vries.

Techniek
Om de stoomtreinverbinding naast het bestaande spoorverkeer mogelijk te maken, moeten de nieuwe stoomtreinperrons in Sneek en Stavoren en de bijbehorende spooremplacementen worden aangesloten op de hoofdspoorbaan. Hiervoor bouwen ProRail en aannemer VolkerRail vier wissels en wordt er extra treinbeveiliging aangelegd. Ook op station Workum vindt werk plaats aan de technische installatie.

Planning
De werkzaamheden aan de wissels en systemen begint in april en wordt in juni afgerond. Bedoeling is dat FStM op 2 juli de eerste stoomtrein laat rijden.

ProRail zorgt voor 6.500 kilometer spoor en beheert 389 stations. Over het spoor rijden dagelijks 5500 reizigerstreinen met bijna 1,2 miljoen reizigers en rijden er ruim 350 treinen met een gezamenlijke vracht van 110.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

ProRail start bouw spoorsysteem voor stoomtrein | Infrasite

ProRail start bouw spoorsysteem voor stoomtrein

project gegund aan VolkerRail

ProRail start binnenkort de bouw van een speciaal spoorsysteem voor de stoomtreinverbinding van FStM tussen Sneek en Stavoren. Nu aannemer VolkerRail het project is gegund, kan het werk aan de wissels en beveiliging starten. Dit werk is nodig om de stoomtrein op de hoofdspoorbaan te kunnen laten rijden.

Met steun van onder andere de provincie Friesland en SNN wil de Friese Stoomtrein Maatschappij (FStM) in de zomermaanden van vrijdag tot zondag driemaal op en neer rijden tussen Sneek en Stavoren. Met de stoomtreinverbinding wordt een stuk treinhistorie gecombineerd met een modern spoorsysteem waar ProRail voor verantwoordelijk is. Op het baanvak Sneek-Stavoren voert Arriva nu al een treinverbinding uit met dieseltreinen.

Samenwerking
Het project heeft alleen tot stand kunnen komen door een intensieve samenwerking tussen de verschillende partijen. “Voor de provincie Friesland is de komst van de stoomtreinverbinding een belangrijke impuls voor het toerisme. Een dergelijk project is alleen mogelijk door de goede samenwerking met alle betrokkenen, waar ProRail er een van is”, zegt gedeputeerde Jannewietske de Vries.

Techniek
Om de stoomtreinverbinding naast het bestaande spoorverkeer mogelijk te maken, moeten de nieuwe stoomtreinperrons in Sneek en Stavoren en de bijbehorende spooremplacementen worden aangesloten op de hoofdspoorbaan. Hiervoor bouwen ProRail en aannemer VolkerRail vier wissels en wordt er extra treinbeveiliging aangelegd. Ook op station Workum vindt werk plaats aan de technische installatie.

Planning
De werkzaamheden aan de wissels en systemen begint in april en wordt in juni afgerond. Bedoeling is dat FStM op 2 juli de eerste stoomtrein laat rijden.

ProRail zorgt voor 6.500 kilometer spoor en beheert 389 stations. Over het spoor rijden dagelijks 5500 reizigerstreinen met bijna 1,2 miljoen reizigers en rijden er ruim 350 treinen met een gezamenlijke vracht van 110.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail