Rail Safety Systems wint Rail-Tech Europe 2011 Innovation Award

duurzaam magnetisch hekwerk meest innovatieve product

Op de vakbeurs Rail-Tech Europe 2011 in de Rijtuigenloods in Amersfoort is gisteren (woensdag 30 maart) aan het einde van de middag de Innovation Award 2011 uitgereikt aan Jan Bakker, CEO van Rail Safety Systems (RSS) uit Venlo. Het winnende product, een magnetisch hekwerk voor veilig werken aan het spoor, is door een deskundige internationale jury uit 15 nominaties tot winnaar gekozen. De selectiecriteria waren innovativiteit, inventiviteit, duurzaamheid en verwacht marktpotentieel. De jury roemde het hekwerk van RSS als zijnde een voorbeeld van een ‘down-to-earth’ oplossing waarbij eenvoud het resultaat is van lang nadenken. De jury werd voorgezeten door professor Klaus Riessberger, verbonden aan de Technische Universiteit Graz (‘Institut für Eisenbahnwesen und Verkehrswirtshaft’) uit Oostenrijk. De andere juryleden waren Arjo van Loo, innovatiemanager bij ProRail en Chris Jackson, redacteur van Railway Gazette International uit Groot Brittanië.

Werknemers die onderhoudswerkzaamheden aan het spoor uitvoeren, moeten veilig kunnen werken. Door een hek wordt de spoorlijn waaraan gewerkt wordt afgeschermd van de spoorlijn waarop nog wel treinverkeer rijdt. Het verschil tussen het hekwerk van RSS en conventionele hekwerken is de eenvoudige en snelle montage door middel van een magneet. Ondanks de trekkracht van de magneet van 600 kg is het hekwerk door slechts een eenvoudige armbeweging ook weer te demonteren. De jury prees de eenvoudige en snelle montage en demontage en de mogelijkheid tot hergebruik. ‘Daarbij opgeteld het onbetwistbare belang van veiligheid voor werknemers die onderhoudswerkzaamheden aan het spoor verrichten waren voor de jury redenen om Rail Safety Systems met de 2011 Award naar huis te sturen’, aldus juryvoorzitter Professor Riessberger. De Award zelf is een vergulde spoorstaaf, ter beschikking gesteld door voestalpine Railpro. Deze heeft een prominente plek gekregen in de stand van RSS. RSS geeft doorlopend een demonstratie van het winnende product. Dit zorgt voor veel verbaasde blikken wanneer men zoekt naar bouten en moeren, die niet gebruikt worden bij deze bevestiging.

Dual Inventive uit Udenhout werd door de jury beloond met de tweede plaats voor hun Fixed 3000RC. Dit is een holle dwarsligger met de ZKL 3000 RC techniek. Deze techniek is in samenwerking met Strukton Rail ontwikkeld. Het is een van de web-based management systemen van Dual Inventive die een spooraannemer in staat stelt om vanaf afstand binnen enkele seconden de veiligheidsmaatregelen voor een buitendienststelling effectief en efficiënt vanuit één punt uit te voeren. Dit heeft wel tot 20% procent meer productiecapaciteit tot gevolg. Maatschappelijk gezien betekent dit dat het spoor minder buitendienst gesteld hoeft te worden waardoor treinreizigers minder hinder ondervinden.

De laatste plaats uit de top 3 was voor Eurailscout Inspection & Analysis, met vestigingen in Amersfoort en Berlijn voor hun ‘SIM’ (Switch Inspection and Measurement Vehicle). SIM is een meetbasisvoertuig voor de geautomatiseerde belaste meting van de geometrie in wissels en kruisingen. Het voertuig wordt ook toegepast voor de wisselinspectie om de veiligheid van het treinverkeer te verbeteren. Het kleine meetvoertuig kan gebruikt worden bij snelheden van maximaal 80 km/h (40 km/h in wissels) met externe tractie. De meetsystemen kunnen bediend worden door één operator, die zich in de rangeerinrichting bevindt. Het SIM kan in beide richtingen bediend worden zonder de positie van de locomotief te wijzigen. Het is ook in staat spoorgeometrie en railprofiel te meten en zowel scanfoto’s met een hoge resolutie van de spoorstaven te maken als ook panoramafoto‘s waaruit het zicht van de treinbestuurder blijkt.

De winnende producten zijn nog tot en met vanmiddag 17.00 uur te zien op het Innovation Award plein op de Rail-Tech Europe vakbeurs (stand nr. 1-A140) in de Rijtuigenloods Amersfoort als ook in de stands van de prijswinnaars.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rail-Tech® Europe

Rail Safety Systems wint Rail-Tech Europe 2011 Innovation Award | Infrasite

Rail Safety Systems wint Rail-Tech Europe 2011 Innovation Award

duurzaam magnetisch hekwerk meest innovatieve product

Op de vakbeurs Rail-Tech Europe 2011 in de Rijtuigenloods in Amersfoort is gisteren (woensdag 30 maart) aan het einde van de middag de Innovation Award 2011 uitgereikt aan Jan Bakker, CEO van Rail Safety Systems (RSS) uit Venlo. Het winnende product, een magnetisch hekwerk voor veilig werken aan het spoor, is door een deskundige internationale jury uit 15 nominaties tot winnaar gekozen. De selectiecriteria waren innovativiteit, inventiviteit, duurzaamheid en verwacht marktpotentieel. De jury roemde het hekwerk van RSS als zijnde een voorbeeld van een ‘down-to-earth’ oplossing waarbij eenvoud het resultaat is van lang nadenken. De jury werd voorgezeten door professor Klaus Riessberger, verbonden aan de Technische Universiteit Graz (‘Institut für Eisenbahnwesen und Verkehrswirtshaft’) uit Oostenrijk. De andere juryleden waren Arjo van Loo, innovatiemanager bij ProRail en Chris Jackson, redacteur van Railway Gazette International uit Groot Brittanië.

Werknemers die onderhoudswerkzaamheden aan het spoor uitvoeren, moeten veilig kunnen werken. Door een hek wordt de spoorlijn waaraan gewerkt wordt afgeschermd van de spoorlijn waarop nog wel treinverkeer rijdt. Het verschil tussen het hekwerk van RSS en conventionele hekwerken is de eenvoudige en snelle montage door middel van een magneet. Ondanks de trekkracht van de magneet van 600 kg is het hekwerk door slechts een eenvoudige armbeweging ook weer te demonteren. De jury prees de eenvoudige en snelle montage en demontage en de mogelijkheid tot hergebruik. ‘Daarbij opgeteld het onbetwistbare belang van veiligheid voor werknemers die onderhoudswerkzaamheden aan het spoor verrichten waren voor de jury redenen om Rail Safety Systems met de 2011 Award naar huis te sturen’, aldus juryvoorzitter Professor Riessberger. De Award zelf is een vergulde spoorstaaf, ter beschikking gesteld door voestalpine Railpro. Deze heeft een prominente plek gekregen in de stand van RSS. RSS geeft doorlopend een demonstratie van het winnende product. Dit zorgt voor veel verbaasde blikken wanneer men zoekt naar bouten en moeren, die niet gebruikt worden bij deze bevestiging.

Dual Inventive uit Udenhout werd door de jury beloond met de tweede plaats voor hun Fixed 3000RC. Dit is een holle dwarsligger met de ZKL 3000 RC techniek. Deze techniek is in samenwerking met Strukton Rail ontwikkeld. Het is een van de web-based management systemen van Dual Inventive die een spooraannemer in staat stelt om vanaf afstand binnen enkele seconden de veiligheidsmaatregelen voor een buitendienststelling effectief en efficiënt vanuit één punt uit te voeren. Dit heeft wel tot 20% procent meer productiecapaciteit tot gevolg. Maatschappelijk gezien betekent dit dat het spoor minder buitendienst gesteld hoeft te worden waardoor treinreizigers minder hinder ondervinden.

De laatste plaats uit de top 3 was voor Eurailscout Inspection & Analysis, met vestigingen in Amersfoort en Berlijn voor hun ‘SIM’ (Switch Inspection and Measurement Vehicle). SIM is een meetbasisvoertuig voor de geautomatiseerde belaste meting van de geometrie in wissels en kruisingen. Het voertuig wordt ook toegepast voor de wisselinspectie om de veiligheid van het treinverkeer te verbeteren. Het kleine meetvoertuig kan gebruikt worden bij snelheden van maximaal 80 km/h (40 km/h in wissels) met externe tractie. De meetsystemen kunnen bediend worden door één operator, die zich in de rangeerinrichting bevindt. Het SIM kan in beide richtingen bediend worden zonder de positie van de locomotief te wijzigen. Het is ook in staat spoorgeometrie en railprofiel te meten en zowel scanfoto’s met een hoge resolutie van de spoorstaven te maken als ook panoramafoto‘s waaruit het zicht van de treinbestuurder blijkt.

De winnende producten zijn nog tot en met vanmiddag 17.00 uur te zien op het Innovation Award plein op de Rail-Tech Europe vakbeurs (stand nr. 1-A140) in de Rijtuigenloods Amersfoort als ook in de stands van de prijswinnaars.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rail-Tech® Europe