Tweede proef Elke tien minuten een trein afgerond

begin 2011 besluit over condities en moment van invoering

ProRail, KNV en NS zijn redelijk tevreden over het verloop van de proef waarbij de afgelopen vier weken op het traject Eindhoven en Amsterdam (Intercity’s) en tussen Geldermalsen en Utrecht (Sprinters) elke tien minuten een trein reed. Deze proef had tot doel extra informatie te verzamelen over de condities waarbinnen de structurele invoering van een verhoogde frequentie op dit traject mogelijk is.

In de afgelopen vier weken is bevestigd dat – binnen een aantal condities – het mogelijk is elke tien minuten een Intercity en een Sprinter te laten rijden tussen Eindhoven en Amsterdam en tussen Utrecht en Geldermalsen. De reiziger heeft aangegeven dit te waarderen. Toch ging er vooral in de eerste weken een aantal zaken niet goed. Zo waren er tussen Utrecht en Geldermalsen klachten over te volle treinen in combinatie met de inzet van Sprinters en het incidenteel voorbijrijden van een stoptreinstation bij vertragingen. NS heeft hier op gereageerd door enkele treinen te verlengen en door een betere spreiding van de reizigers over de perrons. Daarnaast werd het incidenteel voorbijrijden van een stoptreinstation om de doorstroming te bevorderen gestaakt.

Het laten rijden van meer treinen heeft impact op de omgeving. Verkeersregelaars hebben bij enkele drukke overwegen een veilige afhandeling van het verkeer ondersteund. Tijdens deze proef zijn de effecten van het toegenomen treinverkeer op een aantal spoorwegovergangen gemeten. Er hebben zich tijdens de proef geen incidenten bij overwegen voorgedaan.

Tijdens de proef is er intensief onderzoek gedaan naar de punctualiteit en bezetting van treinen e.d., zijn zo’n 2000 reizigers geïnterviewd, is onderzoek onder medewerkers verricht en zijn gegevens over overwegen verzameld. Begin 2011 zullen ProRail, NS en de goederenvervoerders besluiten binnen welke condities en vanaf welk moment er “elke tien minuten een trein” op dit traject wordt ingevoerd.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees meer over de proef Elke tien minuten een trein op de informatiepagina’s over het project Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) in Infrasite Projecten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Tweede proef Elke tien minuten een trein afgerond | Infrasite

Tweede proef Elke tien minuten een trein afgerond

begin 2011 besluit over condities en moment van invoering

ProRail, KNV en NS zijn redelijk tevreden over het verloop van de proef waarbij de afgelopen vier weken op het traject Eindhoven en Amsterdam (Intercity’s) en tussen Geldermalsen en Utrecht (Sprinters) elke tien minuten een trein reed. Deze proef had tot doel extra informatie te verzamelen over de condities waarbinnen de structurele invoering van een verhoogde frequentie op dit traject mogelijk is.

In de afgelopen vier weken is bevestigd dat – binnen een aantal condities – het mogelijk is elke tien minuten een Intercity en een Sprinter te laten rijden tussen Eindhoven en Amsterdam en tussen Utrecht en Geldermalsen. De reiziger heeft aangegeven dit te waarderen. Toch ging er vooral in de eerste weken een aantal zaken niet goed. Zo waren er tussen Utrecht en Geldermalsen klachten over te volle treinen in combinatie met de inzet van Sprinters en het incidenteel voorbijrijden van een stoptreinstation bij vertragingen. NS heeft hier op gereageerd door enkele treinen te verlengen en door een betere spreiding van de reizigers over de perrons. Daarnaast werd het incidenteel voorbijrijden van een stoptreinstation om de doorstroming te bevorderen gestaakt.

Het laten rijden van meer treinen heeft impact op de omgeving. Verkeersregelaars hebben bij enkele drukke overwegen een veilige afhandeling van het verkeer ondersteund. Tijdens deze proef zijn de effecten van het toegenomen treinverkeer op een aantal spoorwegovergangen gemeten. Er hebben zich tijdens de proef geen incidenten bij overwegen voorgedaan.

Tijdens de proef is er intensief onderzoek gedaan naar de punctualiteit en bezetting van treinen e.d., zijn zo’n 2000 reizigers geïnterviewd, is onderzoek onder medewerkers verricht en zijn gegevens over overwegen verzameld. Begin 2011 zullen ProRail, NS en de goederenvervoerders besluiten binnen welke condities en vanaf welk moment er “elke tien minuten een trein” op dit traject wordt ingevoerd.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees meer over de proef Elke tien minuten een trein op de informatiepagina’s over het project Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) in Infrasite Projecten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail