Eerste resultaten van proef Elke tien minuten een trein

  • Zes keer per uur een reismogelijkheid wordt gewaardeerd
  • Sommige treinen druk

Van maandag 6 september tot en met vrijdag 1 oktober houden NS, ProRail en KNV Spoorgoederenvervoer een proef met elke 10 minuten een trein op het traject Amsterdam- Utrecht – Eindhoven. Vier weken lang, op maandag t/m vrijdag tijdens de ochtend- en avondspits, kunnen de reizigers op dit traject kiezen uit 6 Intercity’s en 6 Sprinters (tussen Utrecht en Geldermalsen) per uur. Daarnaast is er ruimte voor 2 goederentreinen per uur. Reizigers geven aan de frequentieverhoging te waarderen. Wel wordt aangegeven dat sommige treinen druk zijn, met name die treinen die dicht bij de gebruikelijke vertrektijden liggen.

Tijdens deze proef van een maand is het aantal ritten per uur in de spits met 50% toegenomen. Doelstelling van de proef is om in de praktijk te testen wat deze frequentieverhoging betekent, zowel voor de reizigers als voor NS en ProRail. De ervaringen die tijdens de proef worden opgedaan, leveren inzichten op die nodig zijn om ‘elke tien minuten een trein’ structureel in te kunnen voeren. Uiteraard lopen wij bij zo’n grote proef ook op tegen knelpunten. Deze proberen NS en ProRail zoveel mogelijk op te lossen, ook tijdens de proef.

Vanwege de grote uitbreiding van het aantal treinen per uur op het proeftraject, is de capaciteit per afzonderlijke rit kleiner. De ervaring van de afgelopen twee weken leert dat meerdere treinen krap zijn. Dit speelt vooral bij de Sprinters die tussen Utrecht en Geldermalsen rijden. Ook enkele Intercity’s waren soms druk. Waar nodig worden aanpassingen gedaan. Zo zijn sinds het begin van deze week twee drukbezette Sprinters tussen Tiel en Utrecht langer gemaakt.

Daarnaast geeft de proef inzicht in het belang en de impact van punctualiteit. Het precies op tijd vertrekken van het station is, vanwege de vele treinen die vlak erna volgen, van groot belang. Het niet tijdig vertrekken kan vooral rondom station Utrecht tot drukte op het spoor leiden. Ook zien wij dat de beschikbaarheid van perronsporen van invloed is: in Utrecht Centraal is door de verbouwing van het station een spoor minder beschikbaar. De bovenleidingbreuk bij Geldermalsen op donderdag 16 september gaf ook grote hinder voor de reizigers.

Al deze ervaringen zullen onderdeel zijn van de evaluatie van de proef. NS en ProRail blijven ook gedurende het restant van de proef alert en registreren dagelijks de punctualiteit en treinbezettingen. In 2011 nemen NS en ProRail in overleg met betrokkenen een besluit over de structurele invoering van hoogfrequent spoorvervoer tussen Amsterdam en Eindhoven.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Nederlandse Spoorwegen