Start proef Elke tien minuten een trein Amsterdam-Eindhoven

Vanaf 6 september: 6 Sprinters, 6 Intercity’s en 2 goederentreinen per uur

Vertrektijden gewijzigd, korte wachttijden op perrons

Van maandag 6 september tot en met vrijdag 1 oktober houden NS, ProRail en KNV Spoorgoederenvervoer een proef met elke 10 minuten een trein op het traject Amsterdam- Utrecht – Eindhoven. Vier weken lang, op maandag t/m vrijdag tijdens de ochtend- en avondspits, kunnen de reizigers op dit traject kiezen uit 6 Intercity’s en 6 Sprinters (tussen Utrecht en Geldermalsen) per uur. Daarnaast is er ruimte voor 2 goederentreinen per uur. In 2011 nemen NS en ProRail in overleg met betrokkenen een besluit over de structurele invoering van hoogfrequent spoorvervoer tussen Amsterdam en Eindhoven.

Voor de reizigers betekent dit kortere wachttijden op de perrons en biedt het de mogelijkheid om op de trein te stappen zonder eerst het spoorboekje te hoeven raadplegen. De tijden van de Intercity’s op de route Amsterdam – Utrecht – Eindhoven en van de Sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen zijn in deze periode gewijzigd. Ook kan het zijn dat treinen op een ander perron aankomen of vertrekken en aansluitingen anders zijn.

Iedere 10 minuten een trein laten rijden heeft impact op de omgeving. Zo kunnen omwonenden, ondanks de inzet van stillere treinen, mogelijk meer geluidsoverlast ervaren en zijn sommige overwegen vaker gesloten. De proef zal meer inzicht geven in de gevolgen voor de omgeving bij hoogfrequent spoorvervoer. De situatie bij diverse overwegen wordt tijdens de proef gemeten, en Buitengewoon Opsporingsambtenaren en verkeersregelaars zorgen bij een aantal drukke overwegen voor een veilige afhandeling van het verkeer. Metingen vorig jaar maakten duidelijk dat in de huidige dienstregeling de gemiddelde tijd dat overwegen open zijn voor wegverkeer 46 minuten is en tijdens de proef 41 minuten. De ervaringen van de omgeving worden tijdens en na de proef met de betrokken lokale en regionale overheden besproken en kunnen aanleiding zijn om bij een latere structurele invoering eventueel aanvullende maatregelen te nemen.

Deze proef op Amsterdam-Utrecht-Eindhoven met elke 10 minuten een trein is een eerste stap op weg naar hoogfrequent spoorvervoer op de 4 drukste spoorcorridors in Nederland. De vraag die de spoorsector na deze vervolgproef beantwoord wil zien is: onder welke condities is structurele invoering van elke 10 minuten een trein tussen Amsterdam en Eindhoven uitvoerbaar en rendabel? In 2011 zullen NS en ProRail in overleg met betrokkenen een besluit nemen of en zo ja wanneer hoogfrequent spoorvervoer op dit traject kan worden ingevoerd.

Waarom hoogfrequent spoorvervoer?

Steeds meer mensen in Nederland reizen. Tot 2020 groeit de mobiliteit met 30%. Het reizigersvervoer per trein neemt in deze periode zelfs met 40% toe. De trein levert een steeds grotere bijdrage aan de mobiliteit in Nederland. Zeker in de spits is het behalve op de weg ook op sommige trajecten in de trein druk. De spoorsector wil de groei van het aantal treinreizigers mogelijk maken en tegelijk de treinreiziger meer gemak bieden door de treinen (nog) vaker dan nu te laten rijden.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail