Station Groningen Europapark krijgt stoere, titanium vleugels

Movares maakt ontwerp station Groningen Europapark

In opdracht van ProRail heeft Movares een ontwerp gemaakt voor het station Groningen Europapark. Als enige treinstation in Nederland krijgt het nieuwe station straks een kap van titanium. Dit duurzame materiaal geeft het station een stoer en elegant uiterlijk. “Groningen krijgt er een aangenaam station bij; comfort staat voor de reiziger voorop’’, belooft architect Nienke van de Lune van studioSK, onderdeel van het ingenieursbureau Movares uit Utrecht.

Ontwerp
Zij ontwierp het station in nauwe samenwerking met collega architect Peter Heideman. De welstandscommissie van de gemeente Groningen gaf onlangs akkoord op het ontwerp. De kap kenmerkt zich door grote overspanningen, onzichtbare koppelconstructies en een krachtig beeld.

De twee titanium vleugels rusten alleen op de lift en een portaal waardoor ze een zeer grote vrije overspanning hebben. De functionaliteit van het perron is hierdoor optimaal en geeft het energiezuinige station een mooi aanzicht. In de kappen zijn onder meer camera’s, verlichting en leidingen volledig geïntegreerd. Er hangt bijna niets op of aan het dak. In het middendeel laat koudgebogen glas (een gepatenteerde uitvinding van Movares) daglicht toe.

Stationsplein
De twee daken overkappen de volledige breedte van het midden- en zijperron. Hierdoor kunnen reizigers droog in- en uitstappen. Vanaf het zijperron loopt de reiziger zo het stationsplein op. Ook komt er voldoende ruimte om fietsen te stallen. De taxistandplaatsen komen dicht bij de entree van het station, waardoor station Groningen Europapark zo comfortabel mogelijk is gemaakt.

Halte
Groningen Europapark wordt een halte voor Arriva en de NS. Het station ligt in de as van de Euroborg, het thuishonk van voetbalclub FC Groningen, dat middenin de nieuwe wijk Europapark staat. Opdrachtgever ProRail verwacht zesduizend in- en uitstappers per dag. Volgens planning moet het nieuwe gebouw eind 2012 in gebruik worden genomen. Tot die tijd doet een tijdelijk station dienst.

Het ontwerp is in opdracht van ProRail uitgewerkt en tot stand gekomen in samenwerking met dienst ROEZ Groningen. Bureau Spoorbouwmeester vervult in toetsende zin een belangrijke rol in het ontwerpproces. Het plan kenmerkt zich door de integrale ontwerpaanpak voor omgeving en station.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Station Groningen Europapark krijgt stoere, titanium vleugels | Infrasite

Station Groningen Europapark krijgt stoere, titanium vleugels

Movares maakt ontwerp station Groningen Europapark

In opdracht van ProRail heeft Movares een ontwerp gemaakt voor het station Groningen Europapark. Als enige treinstation in Nederland krijgt het nieuwe station straks een kap van titanium. Dit duurzame materiaal geeft het station een stoer en elegant uiterlijk. “Groningen krijgt er een aangenaam station bij; comfort staat voor de reiziger voorop’’, belooft architect Nienke van de Lune van studioSK, onderdeel van het ingenieursbureau Movares uit Utrecht.

Ontwerp
Zij ontwierp het station in nauwe samenwerking met collega architect Peter Heideman. De welstandscommissie van de gemeente Groningen gaf onlangs akkoord op het ontwerp. De kap kenmerkt zich door grote overspanningen, onzichtbare koppelconstructies en een krachtig beeld.

De twee titanium vleugels rusten alleen op de lift en een portaal waardoor ze een zeer grote vrije overspanning hebben. De functionaliteit van het perron is hierdoor optimaal en geeft het energiezuinige station een mooi aanzicht. In de kappen zijn onder meer camera’s, verlichting en leidingen volledig geïntegreerd. Er hangt bijna niets op of aan het dak. In het middendeel laat koudgebogen glas (een gepatenteerde uitvinding van Movares) daglicht toe.

Stationsplein
De twee daken overkappen de volledige breedte van het midden- en zijperron. Hierdoor kunnen reizigers droog in- en uitstappen. Vanaf het zijperron loopt de reiziger zo het stationsplein op. Ook komt er voldoende ruimte om fietsen te stallen. De taxistandplaatsen komen dicht bij de entree van het station, waardoor station Groningen Europapark zo comfortabel mogelijk is gemaakt.

Halte
Groningen Europapark wordt een halte voor Arriva en de NS. Het station ligt in de as van de Euroborg, het thuishonk van voetbalclub FC Groningen, dat middenin de nieuwe wijk Europapark staat. Opdrachtgever ProRail verwacht zesduizend in- en uitstappers per dag. Volgens planning moet het nieuwe gebouw eind 2012 in gebruik worden genomen. Tot die tijd doet een tijdelijk station dienst.

Het ontwerp is in opdracht van ProRail uitgewerkt en tot stand gekomen in samenwerking met dienst ROEZ Groningen. Bureau Spoorbouwmeester vervult in toetsende zin een belangrijke rol in het ontwerpproces. Het plan kenmerkt zich door de integrale ontwerpaanpak voor omgeving en station.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail