Eurlings zet handtekening nieuwe OV terminal Den Haag Centraal

werk gegund aan Strukton voor 74,6 mln euro

De bouw van de OV terminal Den Haag Nieuw Centraal kan deze zomer van start. Door zijn hand in beton te vereeuwigen, heeft minister Eurlings hiervoor 25 mei 2010 het begin gemarkeerd. Het nieuwe station wordt een ruime, lichte en comfortabele OV terminal. Al het openbaar vervoer onder één dak met een shuttleverbinding met het Europese Hoge snelheidsnet. Medio 2013 moet het project klaar zijn.

infrasite_insert_image_1
Minister Eurlings heeft samen met directeur Patrick Buck van ProRail, wethouder Marnix Norder van de gemeente Den Haag en Gert Jan Vos van Strukton een gezamenlijke handafdruk in beton gezet. Daarmee symboliseren zij de samenwerking om het nieuwe stationsproject tot een succes te brengen.

infrasite_insert_image_2
De nu verouderde hal wordt omgebouwd naar een ruime, lichte en comfortabele OV terminal. Al het openbaar vervoer onder één dak. Den Haag krijgt een directe verbinding met Europa door de shuttleverbinding met het Europese Hoge snelheidsnet. Het werk is gegund aan bouwbedrijf Strukton voor een bedrag van 74,6 miljoen euro.

Volgens minister Eurlings moet de reiziger centraal staan bij de verdere ontwikkeling van het openbaarvervoer. De bouw van OV terminals is hier een goed voorbeeld van. Alle openbaar vervoer onder één dak, ruim en comfortabel en veel voorzieningen voor de reiziger

Directeur Patrick Buck van ProRail “Het station verrijst binnen korte tijd op een postzegel in een drukke stad en het treinverkeer gaat ondertussen gewoon door. Een uitdaging, maar met samenwerking tussen alle partijen om overlast voor reizigers en omwonenden zoveel mogelijk te beperken maken we dit project tot een succes.“

Wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen): ‘Hier in Den Haag Nieuw Centraal vind je de hoogste investering per vierkante meter van de stad. Op deze plek komt hét kloppende ov-hart van de regio. Voor een internationale stad van vrede en recht als Den Haag is dit essentieel.’

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail