ROVER: HSL moet vaker rijden

te weinig treinen HSL door geruzie NS en NMBS

Reizigersvereniging ROVER spreekt er schande van dat de dure HSL door geruzie van vervoerders amper wordt gebruikt. De frequentie van één trein per uur is niet aantrekkelijk voor reizigers. Inmiddels zou de HSL in een hogere frequentie kunnen rijden, dit gebeurt echter niet omdat NS en de Belgische NMBS het niet eens kunnen worden over de verdeling van kosten en opbrengsten.

Na jarenlang werk is de Hogesnelheidslijn inmiddels sinds een aantal maanden in gebruik. Op werkdagen pendelt er elk uur een trein van Amsterdam, via Rotterdam en Schiphol, naar Antwerpen. Daarnaast rijden dagelijks acht reserveringsplichtige Thalys-treinen per dag richting Parijs. De HSL heeft in het begin veel te kampen gehad met vertragingen door problemen met de beveiliging, maar die zijn inmiddels voor het grootste deel opgelost.

Daarnaast heeft NS Hispeed een paar maanden geleden met veel bombarie de nieuwe treinen aan de pers gepresenteerd. ROVER vraagt zich af wanneer deze treinen dan gaan rijden. “De rails liggen er, de beveiliging is (bijna) op orde en de treinen zijn er. Maar toch gaan er niet meer treinen rijden naar België”, aldus ROVER, “alle miljarden belastinggeld blijven dus voorlopig ongebruikt”.

De oorzaak is dat het NS niet is gelukt om met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS afspraken te maken over de verdeling van opbrengsten en kosten. ROVER vindt het “een grof schandaal” dat de uiterst kostbare, nieuwe spoorlijn door dit geruzie vrijwel ongebruikt blijft. Volgens de reizigersvereniging kan de HSL voor veel reizigers een uitkomst bieden, mits de nieuwe treinkaartjes niet te duur worden.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ROVER