NS en ProRail werken aan Actieplan Winterhard Spoor

maatregelen om een winterweer robuuste dienstverlening te realiseren

Het is nog lente, maar NS en ProRail zijn al volop bezig met de komende winter. Zij willen zich niet meer laten verrassen door het weer.

Afgelopen winter kon NS helaas niet de service bieden die de reizigers mochten verwachten. Om herhaling van die situatie te voorkomen, werken NS en ProRail nu samen aan het Actieplan Winterhard Spoor. NS en ProRail voeren dit plan gezamenlijk uit. Ze gebruiken hierbij de resultaten van een audit van Twijnstra Gudde.

In opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt het bureau Horvat nu de opzet en uitvoering van het Actieplan Winterhard Spoor. NS en ProRail zien dat als een kans om externe experts kritisch te laten kijken naar het opereren van beide organisaties in de winterperiode. Ze willen deze kritische noten omzetten in beleid waar de reizigers het hele jaar door de vruchten van plukken.

Robuuste dienstverlening
Ook in de toekomst zal het sneeuwen, kunnen treinen defect gaan en kan de infrastructuur door vorst tijdelijk onbruikbaar worden. De dienstverlening aan reizigers mag daardoor echter niet meer zo goed als stil komen te liggen.

In het Actieplan Winterhard Spoor doen NS en ProRail er alles aan om een voor winterweer robuuste dienstverlening te realiseren. Een greep uit de vele maatregelen:

  • het winterhard maken van de treinen en de wisselverwarming;
  • het up to date houden van de reisinformatie in verstoorde situaties;
  • het opzetten van een weerbureau Spoor op het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR);
  • het uitbreiden van de voorraad reserveonderdelen;
  • snelle aanpassingen van de dienstregeling aan vorst of sneeuw.

Voor de uitvoering van het plan heeft de spoorsector zo’n 125 miljoen euro gereserveerd.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS