Hogesnelheidslijnen voor de Deltametropool nut of onzin?

Heb verschillende onderzoeken gezien en aandachtig gelezen. Vooral het CPB is een beruchte deelnemer in de discussie op politiek niveau. Aangezien die door meeste kamerleden als WAAR worden gezien lukt het niet meer om de verschillende hogesnelheidsprojecten bij de politiek op de agenda te krijgen.



De heer Bert Meerstad is recent begonnen met een hernieuwde aanloop voor de HSL-oost; die in feite hoognodig is in meerdere opzichten. Het maakt de Deltametropool bereikbaarder met aantrekkelijker reistijden vanaf het Ruhrgebiet. Dit maakt tevens meer ruimte op het bestaande netwerk voor hoogfrequent spoor.



Want binnen de Kosten-Baten Analyses slaagt vooral het CPB erin geen rekening te houden met allerlei neveneffecten die wél geld opleveren door efficiënter gebruik van de spoorwegen. Plus de kans dat de trein concurrender wordt met de automobiliteit. Dit is in de KBA van de Zuiderzeelijn buitenspel gezet door het CPB omdat ze daar géén tijd hadden.



Verder pleit ik voor kennisverdieping over HSL binnen de verschillende gremia binnen Nederland. Highspeedrail moet net zo HOT worden als Lightrail nu is.

Voor de Deltametriopool is het een zegen dat ze vanaf alle economische centra in Duitsland binnen of iets meer dan 3 uur reistijd te bereiken is. In plaats van 4 uur of meer vanaf een stad als Hamburg of Berlijn?



Gaan we op dit punt contacten leggen met de kenniscentra in Frankrijk en Duitsland? Want op dit punt verschil ik hevig van visie met Bert van Wee van de TU/Delft.

Frank Menger

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Apr 29, 2010 by pieter gardenier

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Frank Menger