Fietsersbond en ROVER adviseren over fietsparkeren voor treinreizigers

forse investeringen nodig om capaciteitstekort te bestrijden

Een groeiend aantal treinreizigers komt met de fiets naar het station. De Fietsersbond en ROVER roepen daarom op snel meer aandacht te besteden aan de mogelijkheden de fiets te stallen. De consumentenorganisaties presenteren een gezamenlijk standpunt met adviezen rond ondermeer de keuze tussen bewaakt en onbewaakt stallen, bereikbaarheid en capaciteit van de stallingen.

Inmiddels komt 40% van de treinreizigers met de fiets naar het station, dit aantal neemt naar verwachting de komende jaren verder toe. Dit is een zeer positieve ontwikkeling in het kader van bereikbaarheid en leefbaarheid. Toch is het in veel gevallen niet altijd mogelijk de fiets probleemloos te stallen: veel stations kennen een nijpend capaciteitsprobleem, er zijn niet altijd bewaakte stallingen aanwezig en voor metro- bus- en tramhaltes bestaan geen eisen m.b.t. fietsparkeren. Uit recent onderzoek van de Fietsersbond in 43 gemeenten bleek dat bij 80% van de stations onvoldoende tot ruim onvoldoende rekken beschikbaar waren.

De Fietsersbond en ROVER brengen daarom een gezamenlijk advies uit. Een kernpunt van het advies is dat de reiziger altijd de keuze moet hebben tussen bewaakt en onbewaakt fietsparkeren, de laatste optie moet altijd gratis zijn. Ook de locatie van de stallingen is belangrijk met het oog op bereikbaarheid en sociale veiligheid.

Daarnaast roepen de consumentenorganisaties op tot forse investeringen om het groeiend capaciteitstekort te bestrijden. Die zijn nodig om de broodnodige kwaliteit en kwantiteit echt op orde te brengen. Hiervoor is ook een betere samenwerking nodig. Zo zou het niet onlogisch zijn NS te laten meebetalen aan de exploitatie van bewaakte stallingen, aldus de organisaties. Bij een aantal stations zijn de tekorten zo groot dat ze niet op korte termijn zijn op te lossen. In deze situatie kunnen maatregelen zoals regelmatige verwijdering van weesfietsen en wrakken enig soelaas bieden. Tot slot roepen ROVER en de Fietsersbond op tot kwaliteitseisen voor fietsparkeren bij bus- en tramhaltes.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ROVER