Persbericht van de NMBS en Infrabel over het ongeval in Buizingen

16-02-2010 Ten gevolge van een laterale aanrijding op maandagochtend om 8u30, werden de hulpdiensten, het parket, het personeel van de NMBS, Infrabel en de NMBS-Holding de hele dag gemobiliseerd. Op dit ogenblik blijft de grootste prioriteit de opvang van gewonden en het bijstaan van de familieleden van slachtoffers. Het beheer van het treinverkeer, de informatie aan de reizigers en de samenwerking ter bevordering van het onderzoek zijn eveneens belangrijke taken die vervuld moeten worden.

Een zware menselijke tol
Volgens de balans van 18u30 heeft het ongeluk aan 18 mensen het leven gekost en zijn 95 personen zwaar- of lichtgewond. Zij werden door de hulpdiensten in korte tijd naar meer dan 10 verschillende ziekenhuizen in voornamelijk Brussel en Vlaanderen gebracht.

Aanwezigheid van Z.K.H. Koning Albert II
Z.K.H. Koning Albert II was maandag om 17u30 aanwezig op de plaats van het ongeval om zijn steun te betuigen aan de families, de slachtoffers en de interventiediensten.

Hij was in het bijzonder in aanwezigheid van de Eerste Minister, Yves Leterme, een deel van de regering, Inge Vervotte, Minister van Overheidsbedrijven, Marc Descheemaecker, Gedelegeerd bestuurder van de NMBS en Luc Lallemand, Gedelegeerd bestuurder van Infrabel.

Deze uitzonderlijke aanwezigheid getuigt van het belang van het ongeval en de vele emoties die het teweeg heeft gebracht in het hele land.

Verloop van het ongeval
Deze maandagochtend 15 februari om 8u30 is een trein komende van Quiévrain in de richting van Brussel met bestemming Luik ter hoogte van Buizingen in aanrijding geraakt met een trein komende van Leuven in de richting van ’s-Gravenbrakel op de lijn 96 (Brussel – Bergen).

Om voorlopig onbekende redenen hebben beide treinen elkaar lateraal aangereden ter hoogte van een wissel bij het buiten rijden van het station van Halle richting Brussel.

Infrabel en de NMBS kunnen zich voorlopig niet uitspreken over de oorzaken van dit ongeval. Ze zullen verdere informatie communiceren zodra deze beschikbaar is.

Treinverkeer verstoord
Het treinverkeer tussen Brussel en Bergen, Brussel en Doornik, Halle en Mechelen, alsook het internationale treinverkeer (Thalys en Eurostar) zijn zwaar verstoord. Aangezien het parket en de hulpdiensten nog ter plaatse zijn, is de plaats van het ongeval nog niet vrijgegeven.

Nadat de zes sporen vrijgemaakt zijn, zullen de technische diensten zich moeten verzekeren van de goede staat van de infrastructuur alvorens het treinverkeer tussen Brussel en Halle weer veilig kan verlopen. Het opnieuw in dienst stellen zal hoogstwaarschijnlijk minimum drie werkdagen van ploegen ter plaatse in beslag nemen. Zodra het parket de plaats van het ongeval heeft vrijgegeven, zullen de betrokken diensten starten met het bergen van de treinen.

Volgens de eerste schattingen zal een gedeelte van de infrastructuur terug in dienst gesteld worden vanaf vrijdag. Deze eerste vooruitblik is afhankelijk van de duur van het onderzoek op het terrein en de omvang van de schade aan de infrastructuur.

Op dit ogenblik vervoeren pendelbussen de reizigers tussen Brussel-Zuid en Halle. De reizigers die meer informatie wensen over hun trein kunnen terecht op de volgende websites: www.nmbs.be en www.railtime.be.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite