Proef Elke 10 minuten trein Eindhoven – Amsterdam

NS en ProRail houden van maandag 31 augustus t/m vrijdag 4 september een eerste proef ‘Elke 10 minuten een trein’ op het traject Eindhoven-Amsterdam. De proef duurt vijf werkdagen en vindt plaats in de ochtend- en avondspits. NS en ProRail gaan in samenwerking met de goederenvervoerders tijdens de proef zes Intercity’s, zes Sprinters en twee goederentreinen per uur per richting laten rijden.

Elke 10 minuten een trein rijden op één van de drukste spoortrajecten van Europa, is een ingewikkelde logistieke uitdaging. Veiligheid en klantgemak staan daarbij voorop. Om in de toekomst daadwerkelijk iedere 10 minuten een trein te kunnen aanbieden aan de reizigers, houden NS en ProRail nu al de eerste proef (in een reeks van proeven). In deze proef gaan we onderzoeken onder welke condities het mogelijk is om meer treinen te laten rijden en de reizigers nog meer van dienst te kunnen zijn. De proef wordt in de eerste week van september gehouden omdat er dan minder reizigers zijn wegens vakanties, er geen grootschalige onderhoudswerkzaamheden zijn gepland en de weersomstandigheden gunstig zijn.

De proefweek zal wijzigingen voor reizigers en de directe omgeving van het spoor met zich meebrengen. Er rijden meer treinen tijdens de spitsuren, deels met andere vertrektijden en soms vertrekkend vanaf een ander perron. Aansluitingen kunnen tijdens de spits ook anders zijn. De gewijzigde reismogelijkheden zijn vanaf week 30 te vinden in de treinplanner op www.ns.nl en mobiel.ns.nl. Op de stations worden extra servicemedewerkers ingezet om het mogelijke reizigersongemak zoveel mogelijk te beperken.

Omdat er meer treinen rijden, kunnen spoorwegovergangen in die periode vaker gesloten zijn. Om hinder bij drukke overwegen te beperken worden tijdens de proef maatregelen genomen zoals de inzet van BOA’s en verkeersregelaars. Reizigers, gemeenten en omwonenden worden van tevoren uitgebreid geïnformeerd.

De ambitie is om in de komende jaren op corridor A2 elke 10 minuten een trein te laten rijden is. De proef is een eerste stap op weg naar hoogfrequent spoorvervoer.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail