Herinrichting opstelterrein Maastricht gereed

Spoorbeheerder ProRail heeft een gedeelte van het emplacement in Maastricht vernieuwd. Een aantal opstelsporen, bedoeld voor onderhoud en het tijdelijk opstellen van treinen, is verlengd. Hierdoor kan NS met langere treinen (340 meter) van en naar Maastricht rijden. Ook inspectie en reiniging gaat door nieuwe voorzieningen een stuk makkelijker. Op donderdag 6 november 2008 vond de officiële opening plaats. De ‘openings-express’ reed met genodigden vanaf station Maastricht naar het opstel- en serviceterrein.

Langs de langere opstelsporen zijn nieuwe extra brede service- en inspectiepaden aangelegd. De servicepaden zijn bedoeld om treinen technisch te inspecteren en om ze van binnen schoon te maken. De servicepaden zijn voorzien van aansluitingen voor elektra, lucht en water. Om makkelijker in en uit de wagons te stappen, zijn verrijdbare trapjes aanwezig voor de servicemedewerkers. Het hele opstel- en serviceterrein is voorzien van een bovenleiding. In 2009 wordt er een nieuwe wasinstallatie voor treinen gebouwd waar ook de langere treinen in passen.

Veel voordelen

Verschillende betrokken partijen zijn erg blij met de vernieuwing: Voor Nedtrain, het bedrijf dat het onderhoud aan de treinstellen verzorgt, leveren de extra brede service- en inspectiepaden dagelijks veel gebruiksgemak op. Voor de gemeente Maastricht betekent het nieuwe emplacement een belangrijke verbetering op milieugebied. Vervuilde plekken in de bodem zijn gesaneerd en de bestaande verouderde tankinstallatie is verwijderd. Voor ProRail betekent het nieuwe emplacement een verbetering van de functionaliteit. Treinen hoeven niet meer te worden verplaatst van opstelspoor naar reinigingsperron en vice versa. Dit betekent minder rangeerbewegingen, minder geluid en minder capaciteitsbeslag op druk bereden wissels.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail