Buitendienststelling spoor verkort door innovatieve overweg

Voor het eerst in de geschiedenis wordt een Zware Overweg op Maat (ZOOM) van 21 meter geplaatst. Op zondag 22 juni 2008 krijgt de gemeente Winschoten (Groningen) de primeur. VolkerRail legt dan de geprefabriceerde betonplaat, ontwikkeld door voestalpine Railpro in samenwerking met Bolidt en Spanbeton, in het baanvak Groningen – Nieuweschans.

De geprefabriceerde plaat compleet met spoorstaven verkort de bouwtijd in de baan met 8 uur, waardoor kortere buitendienststelling nodig is. Daarnaast is de kwaliteit van de overweg aanzienlijk verbeterd.

Constructie Zware Overweg op Maat
In plaats van de ZOOM samen te stellen in de baan, wordt de complete overweg voorgebouwd in een geconditioneerde omgeving. De overwegplaat wordt samengesteld uit drie nagespannen overwegplaten en bij de leverancier Spanbeton voorzien van spoorstaven. De spoorstaven worden ingegoten met kunsthars door de firma Bolidt. Met speciaal lengtetransport wordt de plaat getransporteerd naar de bouwplaats, waar deze tijdens het plaatsen in de baan sneller gesteld kan worden. De spoorstaven worden direct aan het bestaande spoor verbonden. Na het aanstraten van de weg kan het spoor en de weg direct weer in gebruik worden genomen.

Pilot bewijst tijdsbesparing
Enkele weken geleden is er een pilot uitgevoerd door VolkerRail met een ZOOM van 12 meter. Plaatsing van deze overweg op het traject Roodeschool – Eemshaven bewees de vooraf berekende verkorting van de bouwtijd in de baan. Het plaatsen van de overweg kostte in dit geval minder dan 30 minuten.

Onderdeel groot vernieuwbouwproject
De plaatsing van de verschillende Zware Overwegen op Maat maakt onderdeel uit van het grote vernieuwbouwproject Mega 2, dat in opdracht van ProRail wordt uitgevoerd in de Noordelijke provincies van Nederland. Op het traject Meppel – Hoo worden nog twee ZOOM’s van 9 meter geplaatst.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijke Volker Wessels Stevin NV