Rood sein passage Harmelen door onachtzaamheid

Rood sein passage met hoge snelheid

Den Haag – Onachtzaamheid van de machinist was volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat de reden dat een reizigerstrein op 29 maart 2007 bij Harmelen met hoge snelheid een rood sein passeerde. De trein kwam uiteindelijk tot stilstand op een invoegend wissel waar op dat moment ook een goederentrein naar toe reed.

Uit het onderzoek van de inspectie blijkt dat de machinist van de reizigerstrein niet voldoende aandacht had voor de seinbeelden. Bij het inhalen van de goederentrein miste hij een geel sein, ten teken dat het volgende sein op rood zou staan. Bij het naderen van het volgende sein dacht de machinist vervolgens eerst dat een groen sein voor het naastgelegen spoor voor hem bestemd was. Bij het opmerken van het voor zijn eigen spoor bestemde rode sein zette de machinist direct een snelremming in. Hij kon echter niet voorkomen dat de trein nog met 104 kilometer per uur voorbij het rode sein schoot. De goederentrein op het andere spoor kwam ruim voor het wissel tot stilstand.

De inspectie concludeerde in het rapport dat het ATB-systeem volgens de specificaties heeft gefunctioneerd. Naar aanleiding van het voorval wil de inspectie dat NS Reizigers onderzoekt of voorkomen kan worden dat treinen met deze snelheid een rood sein passeren. Een manier zou volgens de inspectie zijn om de automatische treinbeïnvloeding (ATB) al vóór het rode sein te laten ingrijpen als er niet genoeg wordt afgeremd.

Meer informatie

U vindt het Rapport rood sein passage Harmelen op de website van IVW

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Extra maatregelen tegen treinen door rood

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)

Rood sein passage Harmelen door onachtzaamheid | Infrasite

Rood sein passage Harmelen door onachtzaamheid

Rood sein passage met hoge snelheid

Den Haag – Onachtzaamheid van de machinist was volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat de reden dat een reizigerstrein op 29 maart 2007 bij Harmelen met hoge snelheid een rood sein passeerde. De trein kwam uiteindelijk tot stilstand op een invoegend wissel waar op dat moment ook een goederentrein naar toe reed.

Uit het onderzoek van de inspectie blijkt dat de machinist van de reizigerstrein niet voldoende aandacht had voor de seinbeelden. Bij het inhalen van de goederentrein miste hij een geel sein, ten teken dat het volgende sein op rood zou staan. Bij het naderen van het volgende sein dacht de machinist vervolgens eerst dat een groen sein voor het naastgelegen spoor voor hem bestemd was. Bij het opmerken van het voor zijn eigen spoor bestemde rode sein zette de machinist direct een snelremming in. Hij kon echter niet voorkomen dat de trein nog met 104 kilometer per uur voorbij het rode sein schoot. De goederentrein op het andere spoor kwam ruim voor het wissel tot stilstand.

De inspectie concludeerde in het rapport dat het ATB-systeem volgens de specificaties heeft gefunctioneerd. Naar aanleiding van het voorval wil de inspectie dat NS Reizigers onderzoekt of voorkomen kan worden dat treinen met deze snelheid een rood sein passeren. Een manier zou volgens de inspectie zijn om de automatische treinbeïnvloeding (ATB) al vóór het rode sein te laten ingrijpen als er niet genoeg wordt afgeremd.

Meer informatie

U vindt het Rapport rood sein passage Harmelen op de website van IVW

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Extra maatregelen tegen treinen door rood

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)