BAM Rail bouwt tramspoor in Edinburgh

Bunnik – BAM Rail (de werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep, gespecialiseerd in spoorwerken) heeft in onderaanneming opdracht verworven van Siemens voor de aanleg van een tramlijn in Edinburgh, Verenigd Koninkrijk. De opdracht omvat de aanleg van negen kilometer dubbelsporige trambaan in het centrum van Edinburgh, alsook tien kilometer richting de voorsteden en het vliegveld ten westen van de Schotse hoofdstad. De bouwsom bedraagt circa € 40 miljoen.

De werkzaamheden van BAM Rail maken deel uit van een omvangrijk contract, dat vanaf oktober 2008 wordt uitgevoerd door een consortium van Bilfinger Berger (consortiumleider) en Siemens in opdracht van TIE, Transportation Initiatives Edinburgh, een projectorganisatie van de City of Edinburgh.

Binnen het ’turn key’ project is BAM Rail verantwoordelijk voor het aanleggen van negentien kilometer zogenoemd ‘embedded rail’ in het centrum van Edinburgh, twaalf kilometer ballastspoor en zeven kilometer spoor op betondek, alsmede zestig wissels. Het embedded Rheda rail systeem is door BAM Rail voor het eerst toegepast bij de aanleg van HSL-Zuid in Nederland. In Edinburgh maakt BAM Rail gebruik van het Rheda City systeem, een vereenvoudigde versie van het ballastloos spoor, waarbij de rails en dwarsliggers worden verankerd in betonplaten.

Naar verwachting zal de tramlijn eind 2010 worden opgeleverd. Na een testperiode van enkele maanden kunnen in de eerste helft van 2011 de eerste trams tussen het vliegveld en de haven van Edinburgh rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijke BAM Groep nv

BAM Rail bouwt tramspoor in Edinburgh | Infrasite

BAM Rail bouwt tramspoor in Edinburgh

Bunnik – BAM Rail (de werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep, gespecialiseerd in spoorwerken) heeft in onderaanneming opdracht verworven van Siemens voor de aanleg van een tramlijn in Edinburgh, Verenigd Koninkrijk. De opdracht omvat de aanleg van negen kilometer dubbelsporige trambaan in het centrum van Edinburgh, alsook tien kilometer richting de voorsteden en het vliegveld ten westen van de Schotse hoofdstad. De bouwsom bedraagt circa € 40 miljoen.

De werkzaamheden van BAM Rail maken deel uit van een omvangrijk contract, dat vanaf oktober 2008 wordt uitgevoerd door een consortium van Bilfinger Berger (consortiumleider) en Siemens in opdracht van TIE, Transportation Initiatives Edinburgh, een projectorganisatie van de City of Edinburgh.

Binnen het ’turn key’ project is BAM Rail verantwoordelijk voor het aanleggen van negentien kilometer zogenoemd ‘embedded rail’ in het centrum van Edinburgh, twaalf kilometer ballastspoor en zeven kilometer spoor op betondek, alsmede zestig wissels. Het embedded Rheda rail systeem is door BAM Rail voor het eerst toegepast bij de aanleg van HSL-Zuid in Nederland. In Edinburgh maakt BAM Rail gebruik van het Rheda City systeem, een vereenvoudigde versie van het ballastloos spoor, waarbij de rails en dwarsliggers worden verankerd in betonplaten.

Naar verwachting zal de tramlijn eind 2010 worden opgeleverd. Na een testperiode van enkele maanden kunnen in de eerste helft van 2011 de eerste trams tussen het vliegveld en de haven van Edinburgh rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Koninklijke BAM Groep nv