Passeren rood sein oorzaak treinbotsing Weesp

Den Haag – Te laat remmen voor een rood sein veroorzaakte de botsing tussen twee reizigerstreinen op 16 juni 2007 in Weesp. Dat meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat op basis van haar onderzoek naar dit incident. De betreffende machinist gaf aan afgeleid te zijn door de stank van remblokken, waardoor hij het sein te laat zag.

De twee reizigerstreinen naderden gelijktijdig een kruising, waardoor een zijdelingse botsing ontstond. De trein die door rood reed, voldeed ruimschoots aan het vereiste remvermogen.

Het rode sein was sinds 1995 al acht maal eerder ten onrechte gepasseerd. Hoewel het sein aan alle plaatsings- en waarneembaarheidseisen voldoet, onderzoeken ProRail en NS Reizigers de mogelijkheden om maatregelen te nemen.

De botsing had uitsluitend materiële schade tot gevolg.

Meer informatie

Meer informatie vindt u in het Pdf-document Treinbotsing Weesp te vinden op de website van IVW

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Extra maatregelen tegen treinen door rood

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)

Passeren rood sein oorzaak treinbotsing Weesp | Infrasite

Passeren rood sein oorzaak treinbotsing Weesp

Den Haag – Te laat remmen voor een rood sein veroorzaakte de botsing tussen twee reizigerstreinen op 16 juni 2007 in Weesp. Dat meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat op basis van haar onderzoek naar dit incident. De betreffende machinist gaf aan afgeleid te zijn door de stank van remblokken, waardoor hij het sein te laat zag.

De twee reizigerstreinen naderden gelijktijdig een kruising, waardoor een zijdelingse botsing ontstond. De trein die door rood reed, voldeed ruimschoots aan het vereiste remvermogen.

Het rode sein was sinds 1995 al acht maal eerder ten onrechte gepasseerd. Hoewel het sein aan alle plaatsings- en waarneembaarheidseisen voldoet, onderzoeken ProRail en NS Reizigers de mogelijkheden om maatregelen te nemen.

De botsing had uitsluitend materiële schade tot gevolg.

Meer informatie

Meer informatie vindt u in het Pdf-document Treinbotsing Weesp te vinden op de website van IVW

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Extra maatregelen tegen treinen door rood

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)