Werkzaamheden aan Zeeuwse lijn gereed

Vanaf 22 april 2008 rijden er weer reizigerstreinen tussen Bergen op Zoom en Vlissingen. ProRail werkte van 22 maart tot 22 april aan de Zeeuwse lijn. De werkzaamheden zijn voorspoedig verlopen.

In totaal ging 50 van de 70 kilometer spoor op de Zeeuwse lijn op de schop. Ook vernieuwde ProRail 24 van de 35 overwegen op dit traject. De grote onderhoudsklus was nodig omdat delen van het spoor aan het einde van hun levensduur waren. Op het grootste deel van het spoor tussen Bergen op Zoom en Vlissingen is oude ballast (losse kiezels) afgegraven en vervangen door nieuwe ballast, in totaal 200.000 ton. Ook verving ProRail 40.000 houten dwarsliggers door betonnen dwarsliggers. Betonnen dwarsliggers hebben een langere levensduur en beperken de geluidsoverlast. Verder plaatste ProRail 27.500 raildempers om het geluid te verminderen. Voor de op- en overslag van ballast heeft de aannemer 7 depots ingericht. Deze worden de komende weken opgeruimd en in oude staat terug gebracht.

MEGA

Het bijzondere aan deze onderhoudsklus is de grootte. Buitenom de HSL of de Betuweroute, is het één van de grootste spoorprojecten in tijden. Niet alleen het aantal kilometer spoor dat vernieuwd is, is indrukwekkend. Maar ook de duur. Nooit eerder is een spoortraject zo lang buiten dienst genomen. De werkzaamheden aan de Zeeuwse lijn zijn onderdeel van het project MEGA, een grootschalige spoorvernieuwing tussen 2008 en 2011 in de provincies Limburg, Brabant en Zeeland.

Korte perioden van werkzaamheden

In 2008 en 2009 werkt ProRail nog enkele korte perioden aan delen van de Zeeuwse lijn. Op 18 en 19 oktober van dit jaar wordt er gewerkt aan het stuk spoor tussen Roosendaal en Rilland Bath. De planning van de andere werkzaamheden is nog niet bekend.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail