ProRail maakt kinderen bewust van gevaren op spoor

Jaarlijks honderden meldingen van gevaarlijk spelende kinderen bij het spoor

Utrecht – Er gebeuren jaarlijks tientallen ongelukken op spoorwegovergangen, waarbij doden en gewonden vallen. In 2007 vielen er 19 doden (waarvan 10 jongeren onder de 21 jaar) en 16 gewonden bij 72 botsingen. In 2007 zijn ruim 300 meldingen binnengekomen van gevaarlijke situaties met kinderen bij het spoor. Om kinderen al op jonge leeftijd bewust te maken van de mogelijke gevaren van het spoor heeft ProRail een lespakket ontwikkeld voor de basisschool.

ProRail is verantwoordelijk voor de veiligheid op en rond het spoor en doet daarom veel aan het voorkomen van ongelukken. We schermen het spoor zoveel mogelijk af en maken het zo moeilijk mogelijk om het spoor over te steken. Ook wordt regelmatig bij spoorwegovergangen gecontroleerd en worden boetes opgelegd. Daarnaast doet ProRail veel aan voorlichting op middelbare scholen. Bij jongere kinderen gaat het echter vaak om het spelen in de omgeving van het spoor. Kinderen beseffen daarbij niet dat ze zich op gevaarlijk terrein bevinden. Met dit lespakket moeten de leerlingen zich gaan realiseren dat het spoor geen speelterrein is.

Alarmbel in je hoofd

2000 scholen hebben het pakket inmiddels besteld. Het lesmateriaal bestaat uit een ‘Ding ding ding’-lied in combinatie met een boekje. In het lied wordt duidelijk gemaakt welke gevolgen spelen bij het spoor kan hebben. Moraal van het verhaal: ‘Als je slim bent, heb je een alarmbel in je hoofd’. Het onderwerp wordt klassikaal besproken. Komen leerlingen wel eens bij het spoor? Weten ze dat het gevaarlijk is? Er is ook een speciale website waar kinderen meer informatie over het onderwerp kunnen vinden: www.dingdingding.nl Het ‘Ding ding ding’-lied is geschreven door Mike Boddé, geproduceerd door Tjeerd Oosterhuis en ingezongen door onder andere Edsilia Rombley.

Het lespakket is te downloaden via www.prorail.nl Fragmenten van het lied zijn digitaal beschikbaar en via de site te downloaden.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail