UIC Highspeed Conferentie 2008 succesvol

Utrecht – Terwijl iedereen er eens goed voor ging zitten, slaakte Lu Chunfang (de Chinese minister van Spoorwegen) een kreet, liep terug naar zijn zitplaats, het publiek in lichte verbijstering achterlatend. Het was ongetwijfeld de kortste toespraak tijdens de UIC Highspeed Conferentie 2008, maar zeker niet de minste. Chunfang had de zaal zojuist uitgenodigd om naar Beijing te komen waar in 2010 de volgende UIC Highspeed conferentie op het programma staat.

In Amsterdam viel het doek voor de laatste keer. De UIC Highspeed Conferentie 2008 was succesvol; de cijfers spreken voor zich. Dertienhonderd deelnemers uit 44 landen stapten op tijd uit de draaideuren van de RAI, waaronder 220 sprekers en 150 journalisten. Negentig afgevaardigden van de belangrijkste ‘spelers’ uit de hogesnelheidssector bevolkten drie dagen lang de beursvloer met hun vaak schitterende stands. Kosten nog moeite waren gespaard om de aandacht van de bezoeker te trekken.

En dan waren er nog de dertig studenten die tijdens de afsluitende sessie met aanbevelingen kwamen om het congres te verlevendigen. Meer aandacht voor echte problemen in plaats van louter succesverhalen. En minder sprekers, zodat er meer tijd is voor vragen. Aanbevelingen overigens waarin de zaal zich getuige het applaus kon vinden.

Nadat de Finse studente Annika Salokangas een prijs had ontvangen voor het beste opstel over de treinreis in de toekomst en Vipin Sharma (UIC Deputy Chief Executive) de belangrijkste conclusie van de conferentie met de zaal had gedeeld (High speed rail is THE solution for sustainable mobility needs) mochten Aad Veenman (president-directeur NS) en Bert Klerk (ProRails voorzitter van de Raad van Bestuur) de conferentie afsluiten.

Veenman: “Er zit zeker progressie in de hogesnelheidssector en het is belangrijk om onze specifieke voordelen ten opzichte van de auto en het vliegtuig te houden en uit te breiden. De titel van dit congres is ‘High speed rail: sustainable track for the future’ eindigt niet met een vraagteken en moet gezien worden als een mooie belofte aan iedereen.” Klerk: “Spoorwegexperts in Nederland zeggen vaak: alle inwoners van Nederland zijn onze aandeelhouders. En dat is waar; het spoor staat op het netvlies van onze maatschappij. ‘Het spoor’ is meer dan technologie; het gaat om mensen. Ik ben ervan overtuigd dat dit congres bewijst dat er een prachtige toekomst is voor de spoorwegen.”

Na de afsluitende woorden van de Nederlandse ‘spoortop’, verzorgde de organisatie nog een toetje in de vorm van een aantal HSL gerelateerde ‘technical tours’. Touringcars reisden af naar onder meer de Brug Hollandsch Diep, Tunnel Dordtse Kil, de Verkeersleidingpost voor de HSL en de Luchtverkeersleiding Nederland op Schiphol/Oost. Daar werd onder leiding van Anita Arts (Raad van Bestuur ProRail) boeiende gedebatteerd over de parallellen tussen luchtvaart en spoorwegen.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees ook: Toespraak Bert Klerk op UIC Highspeed Conferentie 2008

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

UIC Highspeed Conferentie 2008 succesvol | Infrasite

UIC Highspeed Conferentie 2008 succesvol

Utrecht – Terwijl iedereen er eens goed voor ging zitten, slaakte Lu Chunfang (de Chinese minister van Spoorwegen) een kreet, liep terug naar zijn zitplaats, het publiek in lichte verbijstering achterlatend. Het was ongetwijfeld de kortste toespraak tijdens de UIC Highspeed Conferentie 2008, maar zeker niet de minste. Chunfang had de zaal zojuist uitgenodigd om naar Beijing te komen waar in 2010 de volgende UIC Highspeed conferentie op het programma staat.

In Amsterdam viel het doek voor de laatste keer. De UIC Highspeed Conferentie 2008 was succesvol; de cijfers spreken voor zich. Dertienhonderd deelnemers uit 44 landen stapten op tijd uit de draaideuren van de RAI, waaronder 220 sprekers en 150 journalisten. Negentig afgevaardigden van de belangrijkste ‘spelers’ uit de hogesnelheidssector bevolkten drie dagen lang de beursvloer met hun vaak schitterende stands. Kosten nog moeite waren gespaard om de aandacht van de bezoeker te trekken.

En dan waren er nog de dertig studenten die tijdens de afsluitende sessie met aanbevelingen kwamen om het congres te verlevendigen. Meer aandacht voor echte problemen in plaats van louter succesverhalen. En minder sprekers, zodat er meer tijd is voor vragen. Aanbevelingen overigens waarin de zaal zich getuige het applaus kon vinden.

Nadat de Finse studente Annika Salokangas een prijs had ontvangen voor het beste opstel over de treinreis in de toekomst en Vipin Sharma (UIC Deputy Chief Executive) de belangrijkste conclusie van de conferentie met de zaal had gedeeld (High speed rail is THE solution for sustainable mobility needs) mochten Aad Veenman (president-directeur NS) en Bert Klerk (ProRails voorzitter van de Raad van Bestuur) de conferentie afsluiten.

Veenman: “Er zit zeker progressie in de hogesnelheidssector en het is belangrijk om onze specifieke voordelen ten opzichte van de auto en het vliegtuig te houden en uit te breiden. De titel van dit congres is ‘High speed rail: sustainable track for the future’ eindigt niet met een vraagteken en moet gezien worden als een mooie belofte aan iedereen.” Klerk: “Spoorwegexperts in Nederland zeggen vaak: alle inwoners van Nederland zijn onze aandeelhouders. En dat is waar; het spoor staat op het netvlies van onze maatschappij. ‘Het spoor’ is meer dan technologie; het gaat om mensen. Ik ben ervan overtuigd dat dit congres bewijst dat er een prachtige toekomst is voor de spoorwegen.”

Na de afsluitende woorden van de Nederlandse ‘spoortop’, verzorgde de organisatie nog een toetje in de vorm van een aantal HSL gerelateerde ‘technical tours’. Touringcars reisden af naar onder meer de Brug Hollandsch Diep, Tunnel Dordtse Kil, de Verkeersleidingpost voor de HSL en de Luchtverkeersleiding Nederland op Schiphol/Oost. Daar werd onder leiding van Anita Arts (Raad van Bestuur ProRail) boeiende gedebatteerd over de parallellen tussen luchtvaart en spoorwegen.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees ook: Toespraak Bert Klerk op UIC Highspeed Conferentie 2008

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail