Toespraak Bert Klerk op UIC Highspeed Conferentie 2008

Bert Klerk: “We halen de lucht eruit en trekken het spoor vacuüm”

Bert Klerk, voorzitter van de Raad van Bestuur van ProRail, was een van de sprekers bij de opening van de UIC Highspeed Conferentie 2008. In zijn speech ging de spoornetwerkmanager verantwoordelijk voor het Nederlandse spoornet, onder meer in op het belang van snel spoor. Want hoe mooi die adembenemende snelheidsmonsters ook zijn: zonder spoor, ProRails core business, geen snelle trein.

Daarnaast ging Klerk in op ProRails aanpak van het mobiliteitsprobleem. “Mobiliteit is behalve een groeiende markt ook een groeiend probleem” , hield Klerk zijn gehoor voor. Volgens hem staat ProRail voor het bieden van intelligente oplossingen voor de alsmaar groeiende mobiliteitsbehoefte. “Dit doen we niet alleen voor snelle treinen, maar ook voor alle andere treinen die op ons drukke Nederlandse spoorwegnet rijden.”

En het treinverkeer neemt alleen maar toe. Het goederenvervoer is de afgelopen jaren in omvang verdubbeld en Nederland ambieert een groei van vijf procent per jaar bij het personenvervoer. “ProRail wil die groei mogelijk maken”, speechte Klerk. “We gaan het bestaande net nog efficienter gebruiken. We halen de lucht eruit en trekken het spoor vacuüm om nog meer treinen tegelijkertijd te laten rijden. Op de belangrijkste verbindingen rijden de treinen straks zonder spoorboekje. Niet pas in 2020 zoals iedereen denkt. We zijn er van overtuigd dat al in 2012 te realiseren.” Voldoende is het overigens niet. “Er is ook nieuwe spoorinfrastructuur nodig. Maatschappelijk gezien geen slechte investering, want anders dan velen denken is een flink aantal van de Nederlandse spoorlijnen rendabel. Kijk maar naar het traject Amsterdam-Utrecht. Deze verbinding kent een rendement van 9%.”

De afgelopen jaren heeft ProRail hard gewerkt aan het wegwerken van achterstallig onderhoud en het verder professionaliseren van de organisatie. Die koers heeft zijn vruchten afgeworpen. Recent onderzoek laat volgens Klerk zien dat ProRail afgemeten aan prestatie in de kopgroep van Europese inframanagers zit. “We kennen ons spoor door en door en weten precies waar een geïnvesteerde euro wat gaat opleveren. Om u een indruk te geven: Nederland heeft na Japan en Zwitserland het drukst bereden spoornet. Desondanks kent dat spoornet een beschikbaarheid van 99,3 procent. En in 2007 werd de beste punctualiteit in 20 jaar behaald. Het aantal verstoringen is in 20 jaar nooit zo laag geweest en de tijd die het kost om ze te verhelpen hebben we substantieel teruggebracht. Het percentage reizigers dat onze stations als veilig ervaart is hoger dan in welk Europees land dan ook. U staat me hopelijk toe daar als verantwoordelijke inframanager trots op te zijn”, besloot Klerk zijn toespraak.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Toespraak Bert Klerk op UIC Highspeed Conferentie 2008 | Infrasite

Toespraak Bert Klerk op UIC Highspeed Conferentie 2008

Bert Klerk: “We halen de lucht eruit en trekken het spoor vacuüm”

Bert Klerk, voorzitter van de Raad van Bestuur van ProRail, was een van de sprekers bij de opening van de UIC Highspeed Conferentie 2008. In zijn speech ging de spoornetwerkmanager verantwoordelijk voor het Nederlandse spoornet, onder meer in op het belang van snel spoor. Want hoe mooi die adembenemende snelheidsmonsters ook zijn: zonder spoor, ProRails core business, geen snelle trein.

Daarnaast ging Klerk in op ProRails aanpak van het mobiliteitsprobleem. “Mobiliteit is behalve een groeiende markt ook een groeiend probleem” , hield Klerk zijn gehoor voor. Volgens hem staat ProRail voor het bieden van intelligente oplossingen voor de alsmaar groeiende mobiliteitsbehoefte. “Dit doen we niet alleen voor snelle treinen, maar ook voor alle andere treinen die op ons drukke Nederlandse spoorwegnet rijden.”

En het treinverkeer neemt alleen maar toe. Het goederenvervoer is de afgelopen jaren in omvang verdubbeld en Nederland ambieert een groei van vijf procent per jaar bij het personenvervoer. “ProRail wil die groei mogelijk maken”, speechte Klerk. “We gaan het bestaande net nog efficienter gebruiken. We halen de lucht eruit en trekken het spoor vacuüm om nog meer treinen tegelijkertijd te laten rijden. Op de belangrijkste verbindingen rijden de treinen straks zonder spoorboekje. Niet pas in 2020 zoals iedereen denkt. We zijn er van overtuigd dat al in 2012 te realiseren.” Voldoende is het overigens niet. “Er is ook nieuwe spoorinfrastructuur nodig. Maatschappelijk gezien geen slechte investering, want anders dan velen denken is een flink aantal van de Nederlandse spoorlijnen rendabel. Kijk maar naar het traject Amsterdam-Utrecht. Deze verbinding kent een rendement van 9%.”

De afgelopen jaren heeft ProRail hard gewerkt aan het wegwerken van achterstallig onderhoud en het verder professionaliseren van de organisatie. Die koers heeft zijn vruchten afgeworpen. Recent onderzoek laat volgens Klerk zien dat ProRail afgemeten aan prestatie in de kopgroep van Europese inframanagers zit. “We kennen ons spoor door en door en weten precies waar een geïnvesteerde euro wat gaat opleveren. Om u een indruk te geven: Nederland heeft na Japan en Zwitserland het drukst bereden spoornet. Desondanks kent dat spoornet een beschikbaarheid van 99,3 procent. En in 2007 werd de beste punctualiteit in 20 jaar behaald. Het aantal verstoringen is in 20 jaar nooit zo laag geweest en de tijd die het kost om ze te verhelpen hebben we substantieel teruggebracht. Het percentage reizigers dat onze stations als veilig ervaart is hoger dan in welk Europees land dan ook. U staat me hopelijk toe daar als verantwoordelijke inframanager trots op te zijn”, besloot Klerk zijn toespraak.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail