Spoorwerkzaamheden tussen Groningen en Leeuwarden

Utrecht – In opdracht van ProRail vernieuwt aannemer VolkerRail 4,5 kilometer spoor tussen station Zuidhorn en station Grijpskerk. De werkzaamheden starten op zaterdag 8 maart 00.00 uur en duren tot en met maandagochtend 10 maart, 08.00 uur. In dezelfde periode hoogt aannemer BAM Rail de spoorbrug bij Oud Deel en de spoorbrug bij Zwaagwesteinde op. Het werk is van invloed op de treindienstregeling van Arriva.

Spoorvernieuwing in de gemeente Zuidhorn

Aannemer VolkerRail vernieuwt over een lengte van 4,5 kilometer de dwarsliggers (= bielzen) en spoorstaven (= rails). In juni en september komt de aannemer gedurende twee weekeinden terug om het ballastgrind te vernieuwen. Een vernieuwde spoorbaan op betonnen dwarsliggers is onderhoudsarmer, stiller voor de omgeving en comfortabeler voor treinreizigers. Bij de spoorvernieuwing maakt de aannemer gebruik van diverse grote machines en lange werktreinen.

Vanaf half februari heeft de aannemer gedurende een aantal nachten voorbereidingen getroffen en na bovenstaand weekeinde zal hij tot vrijdag 14 maart in nachtelijke uren nog nawerk verrichten. ProRail heeft omwonenden van het spoor inmiddels schriftelijk geïnformeerd over de werkzaamheden en de eventuele hinder die zijn daarvan kunnen ondervinden.

Ophogen spoorbruggen bij Oud Deel en Zwaagwesteinde

In het kader van het Friese Merenproject (zie www.friesemeren.nl) wordt de spoorbrug bij Zwaagwesteinde met 13 centimeter opgehoogd en de spoorbrug bij Oud Deel ten oosten van Leeuwarden met 24 centimeter. Hiermee krijgen beide bruggen een doorvaarthoogte van 3,00 meter.

Gevolgen voor het treinverkeer

Om de aannemers veilig te kunnen laten werken, rijden er op zaterdag 8 en zondag 9 maart geen treinen tussen Groningen en Leeuwarden. Reizigers worden met Arriva-bussen vervoerd en kunnen voor exacte informatie over de gevolgen voor hun reis www.arriva.nl raadplegen, bellen met 0900-9292 (€ 0,70 per minuut) of folders bij de Arrivastores in Groningen of Leeuwarden ophalen. Ook NOS Teletekst pagina 754 geeft actuele informatie.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail