Start ontgraven verdiepte spoorbak in Almelo

Aannemer Van Hattum en Blankevoort is deze week begonnen met het ontgraven van de verdiepte spoorbak in Almelo. Het gaat om een tunneldeel ter hoogte van de Wingerd. Het ontgraven deel blijft voorlopig vol met water staan.

Werkwijze

Aannemer Van Hattum en Blankevoort graaft eerst circa 2 meter van de (droge) zandlaag af. Het overige deel van het zand wordt vervolgens met een speciale pomp uit de bak gezogen en via leidingen naar het Bellavistaterrein getransporteerd. Daar wordt het zand van het water ontdaan en vervoerd naar een nuttige bestemming. Het water wordt vervolgens teruggepompt naar de bak. Het graafwerk gaat door tot de gewenste diepte van maximaal 6 meter is bereikt.

Definitieve bak

Omdat de betonvloer nog niet is gemaakt, blijft het ontgraven deel vol met grondwater staan. Het maken van de betonvloer gebeurt in maart/april. Dit gebeurt onder water; de aannemer gebruikt zogenaamd “onderwaterbeton”. Daarna is de definitieve constructie klaar die de druk door het grondwater – zowel zijwaarts als van onderaf – kan opvangen. Nadat dit is verhard wordt de bak droog gepompt en wordt de contour van de verdiepte bak zichtbaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Start ontgraven verdiepte spoorbak in Almelo | Infrasite

Start ontgraven verdiepte spoorbak in Almelo

Aannemer Van Hattum en Blankevoort is deze week begonnen met het ontgraven van de verdiepte spoorbak in Almelo. Het gaat om een tunneldeel ter hoogte van de Wingerd. Het ontgraven deel blijft voorlopig vol met water staan.

Werkwijze

Aannemer Van Hattum en Blankevoort graaft eerst circa 2 meter van de (droge) zandlaag af. Het overige deel van het zand wordt vervolgens met een speciale pomp uit de bak gezogen en via leidingen naar het Bellavistaterrein getransporteerd. Daar wordt het zand van het water ontdaan en vervoerd naar een nuttige bestemming. Het water wordt vervolgens teruggepompt naar de bak. Het graafwerk gaat door tot de gewenste diepte van maximaal 6 meter is bereikt.

Definitieve bak

Omdat de betonvloer nog niet is gemaakt, blijft het ontgraven deel vol met grondwater staan. Het maken van de betonvloer gebeurt in maart/april. Dit gebeurt onder water; de aannemer gebruikt zogenaamd “onderwaterbeton”. Daarna is de definitieve constructie klaar die de druk door het grondwater – zowel zijwaarts als van onderaf – kan opvangen. Nadat dit is verhard wordt de bak droog gepompt en wordt de contour van de verdiepte bak zichtbaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail