Nieuwe dienstregeling vanaf 9 december 2007

Veel nieuwe reismogelijkheden

  • Intercity’s stoppen in Hilversum; meer stoptreinen in ’t Gooi
  • Nieuwe stations Purmerend Weidevenne, Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt
  • Dordrecht, Breda, Tilburg, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven aangesloten op Nachtnet
  • Extra spitstreinen Utrecht – Amsterdam Bijlmer ArenA – Schiphol
  • Slaaptreinen naar Kopenhagen, Wenen, Milaan, Praag, Warschau, Moskou

Treinreizend Nederland krijgt vanaf zondag 9 december 2007 veel nieuwe reismogelijkheden en kortere reistijden. Op die datum gaat in Europa de jaarlijkse vernieuwde spoordienstregeling van start. Nadat NS in december 2006 voor het eerst sinds 36 jaar een geheel andere opzet van de dienstregeling doorvoerde, worden nu volgende stappen gezet in verdere verbetering van de dienstverlening voor tienduizenden treinreizigers per dag.

De nieuwe tijden zijn nu al te vinden in de Treinplanner op www.ns.nl Het nieuwe Spoorboekje is vanaf zaterdag 1 december voor de – ongewijzigde – prijs van €5,50 te koop bij kiosken en boekhandels.

De belangrijkste veranderingen vanaf 9 december:

    Hilversum en ‘t Gooi

    In Hilversum stoppen voortaan alle Intercity’s van de routes Amsterdam Centraal – Amersfoort en Schiphol – Amsterdam Zuid – Amersfoort – Zwolle – Groningen/Leeuwarden/Deventer – Enschede (of Berlijn). Hierdoor wordt de reistijd naar/van Hilversum voor vele duizenden reizigers per dag 15
    tot 30% korter en in veel gevallen ook nog overstapvrij. De Intercity’s kunnen in Hilversum gaan stoppen dankzij een nieuw (derde) perron dat ProRail heeft aangelegd. Deze uitbreiding van de capaciteit van station Hilversum maakt ook het overstappen voor veel reizigers gemakkelijker: Wie bijvoorbeeld uit Zwolle reist met de Intercity naar Schiphol, maar als eindbestemming Amsterdam Centraal heeft, kan voortaan snel en gemakkelijk op hetzelfde perron overstappen in Hilversum van de ene Intercity op de andere. Omdat ProRail tot en met zondag 9 december nog werkt aan de laatste verbouwingen in Hilversum, gaan de Intercity’s hier voor het eerst stoppen op maandag 10 december. Naast de Intercity’s gaan 2x per uur stoptreinen rijden tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal (- Uitgeest). Op maandag t/m vrijdag overdag stoppen deze stoptreinen ook in Amersfoort Vathorst en -Schothorst. Hierdoor verdubbelt het aantal treinen per uur dat stopt in Hilversum Noord, Bussum Zuid, Diemen en Amsterdam Muiderpoort naar 4x per uur per richting. Bovendien krijgen Hilversum Noord en Bussum Zuid de al zo lang gewenste overstapvrije verbinding met Amsterdam Centraal.

    Nieuwe stations

    • In Purmerend Weidevenne kunnen reizigers gebruik maken van de stoptreinen Amsterdam;
    • Centraal – Enkhuizen en Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd;
    • Heerlen de Kissel en Eygelshoven Markt zijn nieuwe stations langs de EuregioBahn Heerlen
    • – Aachen (D). In Heerlen de Kissel stoppen bovendien treinen van Veolia.

    Nachtnet Brabant

    In de nachten donderdag-vrijdag, vrijdag-zaterdag en zaterdag-zondag gaan met medewerking van de Provincie Noord-Brabant ieder uur nachttreinen rijden op de routes Utrecht – ’s-Hertogenbosch – Eindhoven en Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven. Bovendien rijden er aansluitende treinen tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg.

    Thalys, Amsterdam – Brussel, Amsterdam – Vlissingen

    Thalys Amsterdam – Parijs en de Intercity Amsterdam – Brussel schuiven een half uur op in de vertrek- en aankomsttijden. Hierdoor verschuiven ook de tijden van de Intercity Amsterdam – Vlissingen en de stoptrein Roosendaal – Vlissingen met 30 minuten. Thalys en de Intercity Amsterdam – Brussel stoppen voortaan alleen in Antwerpen Centraal en niet meer in Antwerpen Berchem.

    Extra spitstreinen

    In verband met toenemende spitsdrukte gaan drie extra Intercity’s rijden tussen Utrecht Centraal – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam Zuid – Schiphol. (In de ochtendspits twee naar Schiphol, in de avondspits één in de omgekeerde richting) Den Haag Laan van NOI De Sneltreinen Amsterdam – Dordrecht (-Breda) stoppen voortaan altijd in Den Haag Laan van NOI. Hierdoor zijn er kortere overstaps en snellere verbindingen mogelijk met zowel treinen van NS als RandstadRail.

    Leeuwarden – Wolvega

    Tussen Leeuwarden en Wolvega gaan met medewerking van de Provincie Friesland in de spitsuren extra stoptreinen rijden.

    Eindhoven – Weert

    De tijden van de stoptreinen Eindhoven – Weert verschuiven een kwartier.

    Slaaptreinen

    CityNightLine/EuroNight voegt aan de al bestaande nachtverbindingen naar München en Zürich de nieuwe slaapbestemmingen Kopenhagen, Milaan, Praag, Wenen, Warschau en Moskou toe.

    Ruimte voor onderhoudswerk door ProRail

    Op veel trajecten is de dienstregeling ’s avonds laat en/of ’s morgens vroeg aangepast om ProRail de ruimte te geven veilig aan het spoor te kunnen werken. Hierdoor zijn ten opzichte van nu sommige eerste of laatste ritten van de dag op een of enkele dagen van de week vervallen. NS adviseert de reizigers hier vooraf goed op te letten. Ook het Nachtnet Utrecht – ’s-Hertogenbosch – Eindhoven heeft hier in de nacht van donderdag op vrijdag last van.

    NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 376 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

    NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity’s zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.

    NS deelt het spoorwegnet – het drukstbereden van Europa – met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen