Aansluiting Hanzelijn op bestaand spoor Lelystad

Uitbreiding spoor door aanleg Hanzelijn

Utrecht – De aannemersbedrijven MNO Vervat Beton b.v. en Haverkort Voormolen b.v. (combinatie Lely 200 i.o.), gaan in opdracht van ProRail de aansluiting van de Hanzelijn op het bestaande spoor in Lelystad uitvoeren. Het bestaande spoor wordt uitgebreid van twee naar vier sporen en krijgt een verbinding met Dronten, Kampen Zuid en Zwolle. Het huidige station Lelystad wordt uitgebreid en aangepast met aandacht voor veiligheid. Vanaf 2012 zullen hier circa 14.000 reizigers per dag in- en uitstappen.

Uitbreiding treinverbindingen

Het aantal treinverbindingen breidt uit met:

  • Twee keer per uur per richting een stoptrein richting Dronten, Kampen Zuid en Zwolle;
  • Twee keer per uur per richting een doorgaande sneltrein Amsterdam-Zwolle;
  • Eén keer per uur per richting een doorgaande goederentrein richting Zwolle.

De huidige vier stoptreinen die station Lelystad aandoen blijven met de komst van de nieuwe treinverbindingen rijden. Dat zijn de vier kerende stoptreinen per uur uit de richting Almere (twee treinen uit Amsterdam en twee treinen uit Utrecht).

De reistijden van de Hanzelijn vanaf Lelystad richting Dronten, Kampen Zuid en Zwolle zijn respectievelijk 10, 17 en 28 minuten.

Uitbreiding station met behoud van huidige uitstraling

Om de bestaande kwaliteiten, daglicht, overzichtelijkheid en ruimtelijkheid te garanderen, krijgt het nieuwe perron een vide, gelijkwaardig aan de bestaande. De nieuwe pui wordt transparant. Voor de extra treinen wordt er een extra middenperron met aan beide zijden één perronspoor aangelegd. Het nieuwe perron wordt 340 meter lang. Het huidige middenperron met twee perronsporen wordt verlengd. De hal wordt ongeveer 40 procent groter. De bestaande voorzieningen in de hal blijven zoveel mogelijk gehandhaafd. De bestaande fiets- en voetgangersverbinding aan de noordzijde van het station worden mede om reden van sociale veiligheid afgesloten. Tevens komt er een uitbreiding van de onbewaakte fietsenstalling.

ProRail zal de inwoners van Lelystad begin volgend jaar informeren over de aansluiting van de Hanzelijn op het bestaande spoor en de gevolgen voor het bestaande station. Exacte datum en locatie van de bewonersavond maakt ProRail bekend via de lokale media.

Hanzelijn

De Hanzelijn is een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad, Dronten, Kampen, en Zwolle. Een treinreis tussen beide steden duurt slechts 30 minuten, waardoor het noorden en noordoosten, van Nederland in reistijd een stuk dichter bij de Randstad komen te liggen. Daarnaast geeft de spoorlijn een positieve impuls aan de regio en zorgt ervoor dat het minder druk is op de Gooilijn en

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Hanzelijn

Aansluiting Hanzelijn op bestaand spoor Lelystad | Infrasite

Aansluiting Hanzelijn op bestaand spoor Lelystad

Uitbreiding spoor door aanleg Hanzelijn

Utrecht – De aannemersbedrijven MNO Vervat Beton b.v. en Haverkort Voormolen b.v. (combinatie Lely 200 i.o.), gaan in opdracht van ProRail de aansluiting van de Hanzelijn op het bestaande spoor in Lelystad uitvoeren. Het bestaande spoor wordt uitgebreid van twee naar vier sporen en krijgt een verbinding met Dronten, Kampen Zuid en Zwolle. Het huidige station Lelystad wordt uitgebreid en aangepast met aandacht voor veiligheid. Vanaf 2012 zullen hier circa 14.000 reizigers per dag in- en uitstappen.

Uitbreiding treinverbindingen

Het aantal treinverbindingen breidt uit met:

  • Twee keer per uur per richting een stoptrein richting Dronten, Kampen Zuid en Zwolle;
  • Twee keer per uur per richting een doorgaande sneltrein Amsterdam-Zwolle;
  • Eén keer per uur per richting een doorgaande goederentrein richting Zwolle.

De huidige vier stoptreinen die station Lelystad aandoen blijven met de komst van de nieuwe treinverbindingen rijden. Dat zijn de vier kerende stoptreinen per uur uit de richting Almere (twee treinen uit Amsterdam en twee treinen uit Utrecht).

De reistijden van de Hanzelijn vanaf Lelystad richting Dronten, Kampen Zuid en Zwolle zijn respectievelijk 10, 17 en 28 minuten.

Uitbreiding station met behoud van huidige uitstraling

Om de bestaande kwaliteiten, daglicht, overzichtelijkheid en ruimtelijkheid te garanderen, krijgt het nieuwe perron een vide, gelijkwaardig aan de bestaande. De nieuwe pui wordt transparant. Voor de extra treinen wordt er een extra middenperron met aan beide zijden één perronspoor aangelegd. Het nieuwe perron wordt 340 meter lang. Het huidige middenperron met twee perronsporen wordt verlengd. De hal wordt ongeveer 40 procent groter. De bestaande voorzieningen in de hal blijven zoveel mogelijk gehandhaafd. De bestaande fiets- en voetgangersverbinding aan de noordzijde van het station worden mede om reden van sociale veiligheid afgesloten. Tevens komt er een uitbreiding van de onbewaakte fietsenstalling.

ProRail zal de inwoners van Lelystad begin volgend jaar informeren over de aansluiting van de Hanzelijn op het bestaande spoor en de gevolgen voor het bestaande station. Exacte datum en locatie van de bewonersavond maakt ProRail bekend via de lokale media.

Hanzelijn

De Hanzelijn is een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad, Dronten, Kampen, en Zwolle. Een treinreis tussen beide steden duurt slechts 30 minuten, waardoor het noorden en noordoosten, van Nederland in reistijd een stuk dichter bij de Randstad komen te liggen. Daarnaast geeft de spoorlijn een positieve impuls aan de regio en zorgt ervoor dat het minder druk is op de Gooilijn en

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Hanzelijn