ProRail: spoorboekloos rijden al voor 2012 mogelijk

Utrecht – ProRail wil vóór 2012 spoorboekloos rijden mogelijk maken op de drukste trajecten in de brede Randstad. Volgens de spoorbeheerder kan er veel meer met de huidige infrastructuur als we anders omgaan met de capaciteit op het spoor. In Nederland rijden momenteel over het drukste stuk spoor maximaal 12 treinen per uur terwijl er in principe 30 treinen passen. Dit zegt ProRail in reactie op het Actieplan Spoor dat minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat op 19 november 2007 heeft gepresenteerd.

ProRail is van mening dat de urgentie hoog is en niet kan worden gewacht tot na 2012. Daarvoor is vooral nodig dat partijen (vervoerders, spoorbeheerder en de rijksoverheid), op een andere manier gaan werken op het bestaande spoor. Bestuursvoorzitter Bert Klerk van ProRail: ‘Laten we alles uit de kast halen om het bestaande spoor anders te gebruiken en niet alleen plannen te maken voor grootschalige spooruitbreidingen. Dat duurt namelijk erg lang. Ik ben ervan overtuigd dat we met slimme aanpassingen veel meer treinen kunnen laten rijden dan nu. We moeten af van ‘het kan niet’ en gaan voor ‘hoe kan het wel’.’

Volgens ProRail kunnen er op korte termijn al meer treinen rijden. ProRail denkt daarbij aan de vol-gende maatregelen: verplaatsen van seinen (zodat treinen dichter achter elkaar kunnen rijden), het verminderen van kruisende treinen (zodat ze niet meer op elkaar hoeven te wachten en vertragingen aan elkaar doorgeven), snelle inhaalsporen (waardoor langzame treinen kunnen worden ingehaald), verlengen van perrons (zodat langere treinen kunnen rijden), aanpassen stations om groei op te vangen (roltrappen) en nog meer onderhoud in de nacht en in de rustige daluren. Ook kan worden gekeken om bijvoorbeeld in de spits (en in de Randstad) vooral veel reizigerstreinen te laten rijden en buiten de spits (en buiten de Randstad) meer ruimte te geven aan goederentreinen.

ProRail wil op korte termijn starten met het vergroten van de capaciteit op het spoor en hierover afspraken maken met vervoerders. Wat ProRail betreft kan er al vóór 2012 zonder spoorboekje gereden worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

ProRail: spoorboekloos rijden al voor 2012 mogelijk | Infrasite

ProRail: spoorboekloos rijden al voor 2012 mogelijk

Utrecht – ProRail wil vóór 2012 spoorboekloos rijden mogelijk maken op de drukste trajecten in de brede Randstad. Volgens de spoorbeheerder kan er veel meer met de huidige infrastructuur als we anders omgaan met de capaciteit op het spoor. In Nederland rijden momenteel over het drukste stuk spoor maximaal 12 treinen per uur terwijl er in principe 30 treinen passen. Dit zegt ProRail in reactie op het Actieplan Spoor dat minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat op 19 november 2007 heeft gepresenteerd.

ProRail is van mening dat de urgentie hoog is en niet kan worden gewacht tot na 2012. Daarvoor is vooral nodig dat partijen (vervoerders, spoorbeheerder en de rijksoverheid), op een andere manier gaan werken op het bestaande spoor. Bestuursvoorzitter Bert Klerk van ProRail: ‘Laten we alles uit de kast halen om het bestaande spoor anders te gebruiken en niet alleen plannen te maken voor grootschalige spooruitbreidingen. Dat duurt namelijk erg lang. Ik ben ervan overtuigd dat we met slimme aanpassingen veel meer treinen kunnen laten rijden dan nu. We moeten af van ‘het kan niet’ en gaan voor ‘hoe kan het wel’.’

Volgens ProRail kunnen er op korte termijn al meer treinen rijden. ProRail denkt daarbij aan de vol-gende maatregelen: verplaatsen van seinen (zodat treinen dichter achter elkaar kunnen rijden), het verminderen van kruisende treinen (zodat ze niet meer op elkaar hoeven te wachten en vertragingen aan elkaar doorgeven), snelle inhaalsporen (waardoor langzame treinen kunnen worden ingehaald), verlengen van perrons (zodat langere treinen kunnen rijden), aanpassen stations om groei op te vangen (roltrappen) en nog meer onderhoud in de nacht en in de rustige daluren. Ook kan worden gekeken om bijvoorbeeld in de spits (en in de Randstad) vooral veel reizigerstreinen te laten rijden en buiten de spits (en buiten de Randstad) meer ruimte te geven aan goederentreinen.

ProRail wil op korte termijn starten met het vergroten van de capaciteit op het spoor en hierover afspraken maken met vervoerders. Wat ProRail betreft kan er al vóór 2012 zonder spoorboekje gereden worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail