Brabant vraagt businessplannen HOV

‘s-Hertogenbosch – Om het openbaar vervoer in Noordoost-Brabant te verbeteren, worden marktpartijen uitgedaagd om nieuwe ideeën te ontwikkelen. De selectie van partijen voor een businessplan vindt plaats in twee stappen: een open voorselectie, gevolgd door een uitwerking. Noordoost-Brabant moet via het openbaar vervoer beter bereikbaar worden, dat is het doel. Dit komt de economische ontwikkeling en de leefbaarheid alleen maar ten goede.

Vele varianten zijn denkbaar om het openbaar vervoer duurzaam te verbeteren, zoals het weer in gebruik nemen van het spoor Uden-Veghel-Boxtel. Station Boxtel geeft toegang tot het landelijke spoornetwerk en heeft verbindingen met Den Bosch, Tilburg en Eindhoven. Een andere mogelijkheid is het verbeteren van de busdiensten naar Eindhoven, Boxtel, ’s-Hertogenbosch en Oss. Wellicht zijn combinaties mogelijk. De wijze waarop dat kan gebeuren, wordt aan marktpartijen gevraagd.

Elk bedrijf, of combinatie van bedrijven, kan meedoen door een plan van aanpak te maken. Daarin moet een beeld geschetst worden van de samenhang tussen hoogwaardig openbaar vervoer en de ruimtelijke ontwikkeling in de regio. Deelnemende partijen krijgen hiervoor geen vergoeding.

Selectie

Na een selectie mogen één of enkele bedrijven hun ontwerp vervolgens in drie maanden uitwerken tot een globale businesscase of haalbaarheidsonderzoek. Hiervoor ontvangen de partijen wel een vergoeding. Naar verwachting worden nog voor de zomer van 2008 de plannen gepresenteerd.

Eind 2008 zal de besluitvorming over de vorm van hoogwaardig openbaar vervoer zijn afgerond. Ook over de investeringen worden dan afspraken gemaakt.

De stuurgroep HOV Noordoost-Brabant wil de ideeën van belanghebbenden in een vroeg stadium horen en waar mogelijk meenemen in de businesscases. Daarom organiseren de betrokken gemeenten rondetafelgesprekken.

De stuurgroep ‘Hoogwaardig openbaar vervoer Noordoost-Brabant’ staat onder leiding van gedeputeerde Cora Steffens en bestaat uit bestuurders van de gemeenten Uden, Veghel, Oss, ’s-Hertogenbosch, Schijndel, Boxtel en Sint-Oedenrode, werkgeversorganisaties Revus en Boxtel en de Brabantse Milieu Federatie.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Marktverkenning HOV in Noordoost-Brabant (15-06-2007)

Meer informatie over het Duits Lijntje (spoorlijn Boxtel – Veghel – Uden) vindt u in Infrasite Projecten

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Noord-Brabant

Brabant vraagt businessplannen HOV | Infrasite

Brabant vraagt businessplannen HOV

‘s-Hertogenbosch – Om het openbaar vervoer in Noordoost-Brabant te verbeteren, worden marktpartijen uitgedaagd om nieuwe ideeën te ontwikkelen. De selectie van partijen voor een businessplan vindt plaats in twee stappen: een open voorselectie, gevolgd door een uitwerking. Noordoost-Brabant moet via het openbaar vervoer beter bereikbaar worden, dat is het doel. Dit komt de economische ontwikkeling en de leefbaarheid alleen maar ten goede.

Vele varianten zijn denkbaar om het openbaar vervoer duurzaam te verbeteren, zoals het weer in gebruik nemen van het spoor Uden-Veghel-Boxtel. Station Boxtel geeft toegang tot het landelijke spoornetwerk en heeft verbindingen met Den Bosch, Tilburg en Eindhoven. Een andere mogelijkheid is het verbeteren van de busdiensten naar Eindhoven, Boxtel, ’s-Hertogenbosch en Oss. Wellicht zijn combinaties mogelijk. De wijze waarop dat kan gebeuren, wordt aan marktpartijen gevraagd.

Elk bedrijf, of combinatie van bedrijven, kan meedoen door een plan van aanpak te maken. Daarin moet een beeld geschetst worden van de samenhang tussen hoogwaardig openbaar vervoer en de ruimtelijke ontwikkeling in de regio. Deelnemende partijen krijgen hiervoor geen vergoeding.

Selectie

Na een selectie mogen één of enkele bedrijven hun ontwerp vervolgens in drie maanden uitwerken tot een globale businesscase of haalbaarheidsonderzoek. Hiervoor ontvangen de partijen wel een vergoeding. Naar verwachting worden nog voor de zomer van 2008 de plannen gepresenteerd.

Eind 2008 zal de besluitvorming over de vorm van hoogwaardig openbaar vervoer zijn afgerond. Ook over de investeringen worden dan afspraken gemaakt.

De stuurgroep HOV Noordoost-Brabant wil de ideeën van belanghebbenden in een vroeg stadium horen en waar mogelijk meenemen in de businesscases. Daarom organiseren de betrokken gemeenten rondetafelgesprekken.

De stuurgroep ‘Hoogwaardig openbaar vervoer Noordoost-Brabant’ staat onder leiding van gedeputeerde Cora Steffens en bestaat uit bestuurders van de gemeenten Uden, Veghel, Oss, ’s-Hertogenbosch, Schijndel, Boxtel en Sint-Oedenrode, werkgeversorganisaties Revus en Boxtel en de Brabantse Milieu Federatie.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Marktverkenning HOV in Noordoost-Brabant (15-06-2007)

Meer informatie over het Duits Lijntje (spoorlijn Boxtel – Veghel – Uden) vindt u in Infrasite Projecten

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Noord-Brabant