IVW: machinist miste rood sein bij treinongeval Amsterdam Muiderpoort

Den Haag – De aanrijding tussen een lege dubbeldekstrein en een intercity bij Amsterdam Muiderpoort op maandag 12 maart 2007 werd veroorzaakt doordat de machinist van de dubbeldekker een rood sein over het hoofd zag. Dat stelt de Inspectie Verkeer en Waterstaat in het onderzoek naar het incident. Bij de aanrijding op lage snelheid vielen geen gewonden. Wel was de materiële schade groot. Het voorste rijtuig van de dubbeldekker kantelde en kwam op zijn rechterkant te liggen.

De machinist nam in eerste instantie alleen een sein waar dat weliswaar op groen stond, maar bestemd bleek voor het naastliggende spoor. Daar bevond zich op dat moment de intercity van Amersfoort naar Amsterdam die in dezelfde richting reed. Bij het naderen van een wissel realiseerde de machinist zich dat hij over hetzelfde spoor geleid zou worden als de trein naast hem. Hij zette een snelremming in maar kon een aanrijding niet meer voorkomen.

Het betreffende sein is sinds 2004 drie maal eerder op rood gepasseerd. Onderzoek van de inspectie wees uit dat het sein niet voldoet aan de zichtbaarheidseisen uit de Algemene Voorschriften van spoorwegbeheerder ProRail. Het zicht op het sein wordt met name belemmerd door palen van de bovenleiding en de achtergrondborden van andere seinen. Omdat het om een risicosein gaat wordt vóór 2009 het extra beveiligingssysteem ATB ‘verbeterde versie’ geïnstalleerd. Treinen kunnen met dit systeem ook bij lagere snelheden niet meer door een rood sein rijden.

Onderzoeksrapport Amsterdam Muiderpoort Maart 2007

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)

IVW: machinist miste rood sein bij treinongeval Amsterdam Muiderpoort | Infrasite

IVW: machinist miste rood sein bij treinongeval Amsterdam Muiderpoort

Den Haag – De aanrijding tussen een lege dubbeldekstrein en een intercity bij Amsterdam Muiderpoort op maandag 12 maart 2007 werd veroorzaakt doordat de machinist van de dubbeldekker een rood sein over het hoofd zag. Dat stelt de Inspectie Verkeer en Waterstaat in het onderzoek naar het incident. Bij de aanrijding op lage snelheid vielen geen gewonden. Wel was de materiële schade groot. Het voorste rijtuig van de dubbeldekker kantelde en kwam op zijn rechterkant te liggen.

De machinist nam in eerste instantie alleen een sein waar dat weliswaar op groen stond, maar bestemd bleek voor het naastliggende spoor. Daar bevond zich op dat moment de intercity van Amersfoort naar Amsterdam die in dezelfde richting reed. Bij het naderen van een wissel realiseerde de machinist zich dat hij over hetzelfde spoor geleid zou worden als de trein naast hem. Hij zette een snelremming in maar kon een aanrijding niet meer voorkomen.

Het betreffende sein is sinds 2004 drie maal eerder op rood gepasseerd. Onderzoek van de inspectie wees uit dat het sein niet voldoet aan de zichtbaarheidseisen uit de Algemene Voorschriften van spoorwegbeheerder ProRail. Het zicht op het sein wordt met name belemmerd door palen van de bovenleiding en de achtergrondborden van andere seinen. Omdat het om een risicosein gaat wordt vóór 2009 het extra beveiligingssysteem ATB ‘verbeterde versie’ geïnstalleerd. Treinen kunnen met dit systeem ook bij lagere snelheden niet meer door een rood sein rijden.

Onderzoeksrapport Amsterdam Muiderpoort Maart 2007

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)