ProRail past dienstregeling iets aan na hoorzitting

De hoorzitting van ProRail waar reizigers- en goederenvervoerders hun ontevredenheid konden toelichten op het nieuwe dienstrooster, heeft tot gevolg gehad dat drie vervoerders alsnog (een deel van) de door hen gevraagde capaciteit hebben gekregen. Goederenvervoerder Railion kan meer treinen laten rijden richting het Duitse achterland. NS krijgt, net als regionale vervoerder Veolia, nog een aantal ‘treinpaden’ toegekend. In 2008 kunnen er dus nog meer treinen rijden dan eerder was voorzien. 99,7% van de door vervoerders gevraagde treinpaden wordt hiermee gehonoreerd.

Het coördineren van capaciteitsaanvragen op het spoor is een taak die ProRail uitvoert aan de hand van wettelijke voorschriften. Alle vervoerders vragen zogenoemde treinpaden aan. Dat is de ruimte op het spoor die een trein gedurende een bepaalde tijd nodig heeft om van A naar B te rijden. Om het spoor in optimale conditie te houden voor vervoer wordt een deel van de tijd gereserveerd ten behoeve van onderhoud. ProRail heeft de verdeling voor 2008 eind september bekendgemaakt. Ten opzichte van 2007 neemt het gebruik van het spoor toe met bijna 7% tot 3 miljoen treinen in 2008.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Kamerbrief over Capaciteitsverdeling op het spoor (10-10-2007)

Ruim 7 procent meer treinen in 2008 (28-09-2007)

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail