Keyrail kiest Strukton Railinfra voor onderhoud Betuweroute

Innovatieve onderhoudsstrategie Betuweroute biedt unieke mix tussen input- en outputsturing

Zwijndrecht – Op 24 oktober 2007 hebben Keyrail en Strukton Railinfra het onderhoudscontract ondertekend voor het beheer en de instandhouding van de Betuweroute. Dit contract stimuleert Strukton Railinfra – door een unieke mix van input- en outputsturing – met innovaties en optimalisaties te komen die leiden tot het realiseren van kostenbesparingen.

Na een Europese aanbesteding, waar Keyrail aangenaam verrast was door de hoge kwaliteit van alle reacties, heeft Keyrail voor Strukton Railinfra gekozen. Zij hebben de economische meest voordelige aanbieding gedaan. Het contract tussen Keyrail en Strukton Railinfra is voor een periode van drie jaar afgesloten. Wanneer de samenwerking na twee jaar tot kostenbesparingen en performance verbetering leidt, wordt het contract naar een vijfjarig contract omgezet.

Unieke mix
“De onderhoudsstrategie van Keyrail kent een andere insteek dan gebruikelijk”, aldus Sjoerd Sjoerdsma, directeur Keyrail. “Keyrail heeft gekozen voor een uitzonderlijke mix tussen input- en outputsturing. We gaan uit van toestandsafhankelijk onderhoud waarbij op basis van kwaliteitswaarden en veiligheidswaarden de mate van onderhoud wordt bepaald. Dit geschiedt op basis van outputsturing. De aannemer heeft dus de vrijheid om zelf de onderhoudsvorm te kiezen. Inputgestuurd zijn de voorgeschreven inspecties. Deze manier van werken moet leiden tot een hogere performance tegen lagere kosten”. Keyrail verwacht met dit contract de onderhoudskosten die gebruikelijk zijn binnen de spoorsector met minimaal 20% te kunnen reduceren.

Cees Tommel, directeur Keyrail over de samenwerking: “De innovatieve manier van samenwerken tussen Keyrail en Strukton Railinfra dient tot een positief resultaat te leiden”. Zowel op kosten- als opbrengstenkant delen Keyrail en Strukton Railinfra de gezamenlijke verantwoordelijkheid, een unieke samenwerking op het gebied van beheer en instandhouding binnen de spoorbranche.”

Keyrail stimuleert innovaties en optimalisaties door 80% van de gerealiseerde besparingen onder beide partijen te verdelen; de resterende 20% dient als reservering om investeringen te doen om de innovaties en/of optimalisaties mogelijk te maken.

Over Keyrail
Keyrail exploiteert de Betuweroute, de spoorlijn die loopt van de Rotterdamse haven tot de grens van Duitsland (Zevenaar). Keyrail realiseert doorgaande verbindingen voor goederenvervoer tussen de Nederlandse zeehavens en de belangrijke Europese industriële centra. Voor meer informatie: www.keyrail.nl

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Keyrail

Keyrail kiest Strukton Railinfra voor onderhoud Betuweroute | Infrasite

Keyrail kiest Strukton Railinfra voor onderhoud Betuweroute

Innovatieve onderhoudsstrategie Betuweroute biedt unieke mix tussen input- en outputsturing

Zwijndrecht – Op 24 oktober 2007 hebben Keyrail en Strukton Railinfra het onderhoudscontract ondertekend voor het beheer en de instandhouding van de Betuweroute. Dit contract stimuleert Strukton Railinfra – door een unieke mix van input- en outputsturing – met innovaties en optimalisaties te komen die leiden tot het realiseren van kostenbesparingen.

Na een Europese aanbesteding, waar Keyrail aangenaam verrast was door de hoge kwaliteit van alle reacties, heeft Keyrail voor Strukton Railinfra gekozen. Zij hebben de economische meest voordelige aanbieding gedaan. Het contract tussen Keyrail en Strukton Railinfra is voor een periode van drie jaar afgesloten. Wanneer de samenwerking na twee jaar tot kostenbesparingen en performance verbetering leidt, wordt het contract naar een vijfjarig contract omgezet.

Unieke mix
“De onderhoudsstrategie van Keyrail kent een andere insteek dan gebruikelijk”, aldus Sjoerd Sjoerdsma, directeur Keyrail. “Keyrail heeft gekozen voor een uitzonderlijke mix tussen input- en outputsturing. We gaan uit van toestandsafhankelijk onderhoud waarbij op basis van kwaliteitswaarden en veiligheidswaarden de mate van onderhoud wordt bepaald. Dit geschiedt op basis van outputsturing. De aannemer heeft dus de vrijheid om zelf de onderhoudsvorm te kiezen. Inputgestuurd zijn de voorgeschreven inspecties. Deze manier van werken moet leiden tot een hogere performance tegen lagere kosten”. Keyrail verwacht met dit contract de onderhoudskosten die gebruikelijk zijn binnen de spoorsector met minimaal 20% te kunnen reduceren.

Cees Tommel, directeur Keyrail over de samenwerking: “De innovatieve manier van samenwerken tussen Keyrail en Strukton Railinfra dient tot een positief resultaat te leiden”. Zowel op kosten- als opbrengstenkant delen Keyrail en Strukton Railinfra de gezamenlijke verantwoordelijkheid, een unieke samenwerking op het gebied van beheer en instandhouding binnen de spoorbranche.”

Keyrail stimuleert innovaties en optimalisaties door 80% van de gerealiseerde besparingen onder beide partijen te verdelen; de resterende 20% dient als reservering om investeringen te doen om de innovaties en/of optimalisaties mogelijk te maken.

Over Keyrail
Keyrail exploiteert de Betuweroute, de spoorlijn die loopt van de Rotterdamse haven tot de grens van Duitsland (Zevenaar). Keyrail realiseert doorgaande verbindingen voor goederenvervoer tussen de Nederlandse zeehavens en de belangrijke Europese industriële centra. Voor meer informatie: www.keyrail.nl

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Keyrail