Akkoord over treinen rond Eindhoven in 2008

Utrecht – Station Eindhoven gaat in de dienstregeling van 2008 niet ‘op slot’ op dinsdagen. ProRail heeft het onderhoudsrooster voor het emplacement Eindhoven op een aantal punten aangepast en in overleg met NS enkele aankomst- en vertrektijden gewijzigd.

Vorige week ontstond commotie omdat uit de nieuwe dienstregeling zou blijken dat station Eindhoven elke dinsdag enkele uren dicht zou gaan vanwege spooronderhoud. Het ging in werkelijkheid om 33 treinen in de daluren op de dinsdagen. Inmiddels is een voorstel gemaakt waardoor alle treinen van en naar station Eindhoven op dinsdag blijven rijden. Voor slechts zeven treinen kan een extra overstap mogelijk zijn.

Van de 34 duizend treinen per week die NS voor 2008 heeft aangevraagd zijn tien treinen per week en dertig treinen per twee weken niet gehonoreerd. Deze dertig treinen vallen vooral uit op een enkelsporige trajecten waar eens per twee weken ’s nacht wordt gewerkt.

Ook overige reizigersvervoerders die op enkelsporige baanvakken rijden hebben hiermee te maken. Zo kan Syntus zeven aangevraagde treinen eens per twee weken niet rijden, en is de aanvraag van Arriva voor 33 treinen per twee weken niet gehonoreerd. Twaalf van die 33 treinen had de vervoerder willen laten rijden op het traject Dordrecht–Geldermalsen. Daar vroeg Arriva treinpaden aangevraagd tot halftwee ´s nachts en vanaf halfvijf ´s ochtends, waardoor te weinig tijd over was om het spoor te onderhouden. Uit de aanvragen van Connexxion en Veolia werden respectievelijk zeven en acht treinen niet toegewezen. De goederenvervoerders vroegen capaciteit aan voor 2200 treinen en kregen er 2190 toegewezen.

Tot nu toe hebben Railion, Veolia en NS laten weten dat ze het niet eens zijn met de uitkomsten van de capaciteitsverdeling. Zij tekenen uiterlijk vandaag bezwaar aan bij een commissie die over tien dagen uitspraak zal doen. NS meent dat door het onderhoudsrooster van ProRail wekelijks 118 treinen niet kunnen rijden. Railion stelt dat er wekelijks 58 treinen niet kunnen rijden. In totaal rijden per week ongeveer veertigduizend treinen.

Het is een ingewikkelde legpuzzel om alle wensen van de vervoerders te honoreren, vooral omdat er elk jaar meer vervoerders en treinaanvragen bijkomen. Toch is het gelukt om 99,8 procent van de aangevraagde capaciteit toe te wijzen. Op enkele trajecten is het spoor overbelast en heeft ProRail een keuze moeten maken, aan de hand van het wettelijk kader dat de minister van Verkeer en Waterstaat daarvoor heeft opgesteld.

Het aantal treinen zal in 2008 toenemen tot drie miljoen, tweehonderdduizend meer dan in 2007. ProRail gebruikt minder dan vijf procent van de spoorcapaciteit voor onderhoud aan het spoor. Om treinhinder zoveel mogelijk te beperken, werkt ProRail in 2008 vaker ’s nachts aan het spoor. Vanwege toegenomen veiligheidseisen wordt het spoor voor 90 procent van de werkzaamheden buiten dienst gesteld.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Ruim 7 procent meer treinen in 2008 (28-09-2007)
Nieuw onderhoudsschema bedreigt treindienstregeling (24-09-2007)

Kamerbrief over Capaciteitstoedeling spoor (11-09-2007)

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Akkoord over treinen rond Eindhoven in 2008 | Infrasite

Akkoord over treinen rond Eindhoven in 2008

Utrecht – Station Eindhoven gaat in de dienstregeling van 2008 niet ‘op slot’ op dinsdagen. ProRail heeft het onderhoudsrooster voor het emplacement Eindhoven op een aantal punten aangepast en in overleg met NS enkele aankomst- en vertrektijden gewijzigd.

Vorige week ontstond commotie omdat uit de nieuwe dienstregeling zou blijken dat station Eindhoven elke dinsdag enkele uren dicht zou gaan vanwege spooronderhoud. Het ging in werkelijkheid om 33 treinen in de daluren op de dinsdagen. Inmiddels is een voorstel gemaakt waardoor alle treinen van en naar station Eindhoven op dinsdag blijven rijden. Voor slechts zeven treinen kan een extra overstap mogelijk zijn.

Van de 34 duizend treinen per week die NS voor 2008 heeft aangevraagd zijn tien treinen per week en dertig treinen per twee weken niet gehonoreerd. Deze dertig treinen vallen vooral uit op een enkelsporige trajecten waar eens per twee weken ’s nacht wordt gewerkt.

Ook overige reizigersvervoerders die op enkelsporige baanvakken rijden hebben hiermee te maken. Zo kan Syntus zeven aangevraagde treinen eens per twee weken niet rijden, en is de aanvraag van Arriva voor 33 treinen per twee weken niet gehonoreerd. Twaalf van die 33 treinen had de vervoerder willen laten rijden op het traject Dordrecht–Geldermalsen. Daar vroeg Arriva treinpaden aangevraagd tot halftwee ´s nachts en vanaf halfvijf ´s ochtends, waardoor te weinig tijd over was om het spoor te onderhouden. Uit de aanvragen van Connexxion en Veolia werden respectievelijk zeven en acht treinen niet toegewezen. De goederenvervoerders vroegen capaciteit aan voor 2200 treinen en kregen er 2190 toegewezen.

Tot nu toe hebben Railion, Veolia en NS laten weten dat ze het niet eens zijn met de uitkomsten van de capaciteitsverdeling. Zij tekenen uiterlijk vandaag bezwaar aan bij een commissie die over tien dagen uitspraak zal doen. NS meent dat door het onderhoudsrooster van ProRail wekelijks 118 treinen niet kunnen rijden. Railion stelt dat er wekelijks 58 treinen niet kunnen rijden. In totaal rijden per week ongeveer veertigduizend treinen.

Het is een ingewikkelde legpuzzel om alle wensen van de vervoerders te honoreren, vooral omdat er elk jaar meer vervoerders en treinaanvragen bijkomen. Toch is het gelukt om 99,8 procent van de aangevraagde capaciteit toe te wijzen. Op enkele trajecten is het spoor overbelast en heeft ProRail een keuze moeten maken, aan de hand van het wettelijk kader dat de minister van Verkeer en Waterstaat daarvoor heeft opgesteld.

Het aantal treinen zal in 2008 toenemen tot drie miljoen, tweehonderdduizend meer dan in 2007. ProRail gebruikt minder dan vijf procent van de spoorcapaciteit voor onderhoud aan het spoor. Om treinhinder zoveel mogelijk te beperken, werkt ProRail in 2008 vaker ’s nachts aan het spoor. Vanwege toegenomen veiligheidseisen wordt het spoor voor 90 procent van de werkzaamheden buiten dienst gesteld.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Ruim 7 procent meer treinen in 2008 (28-09-2007)
Nieuw onderhoudsschema bedreigt treindienstregeling (24-09-2007)

Kamerbrief over Capaciteitstoedeling spoor (11-09-2007)

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail