Voorlichting EU-toelating railvoertuigen

Den Haag – De toelating voor railvoertuigen op het Europese spoor gaat de komende jaren veranderen. Om uit te leggen wat die veranderingen betekenen organiseerde de Inspectie Verkeer en Waterstaat op 29 juni 2007 een voorlichtingsbijeenkomst voor belangstellenden uit de spoorwegsector.

De veranderingen maken deel uit van het zogeheten Tweede Spoorpakket van de EU dat voor 2010 moet leiden tot een gemeenschappelijk vervoersbeleid. In het Tweede Spoorpakket zijn nieuwe bepalingen opgenomen voor de veiligheid van railvoertuigen, de beoordeling van inzetbaarheid in de verschillende lidstaten en een geharmoniseerde procedure voor de toelating van de voertuigen.

De voertuigtoelating wordt opgedeeld in twee verschillende stappen. Een voertuig krijgt eerst een algemene beoordeling op het gebied van veiligheid. De daarvoor afgegeven keuringsverklaring is geldig in alle EU-lidstaten. Vervolgens wordt per land bezien of het voertuig ook inzetbaar is op de nationale spoornet. Dit in verband met de kleine verschillen die kunnen optreden bij onder andere de bovenleidingspanning, spoorbreedte, maximaal hellingspercentage en de scherpte van bochten.

Daarnaast gaat de inspectie tevens de in Nederland thuishorende voertuigen en voertuighouders inschrijven in het nieuw op te zetten Nationaal Voertuigregister.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)

Voorlichting EU-toelating railvoertuigen | Infrasite

Voorlichting EU-toelating railvoertuigen

Den Haag – De toelating voor railvoertuigen op het Europese spoor gaat de komende jaren veranderen. Om uit te leggen wat die veranderingen betekenen organiseerde de Inspectie Verkeer en Waterstaat op 29 juni 2007 een voorlichtingsbijeenkomst voor belangstellenden uit de spoorwegsector.

De veranderingen maken deel uit van het zogeheten Tweede Spoorpakket van de EU dat voor 2010 moet leiden tot een gemeenschappelijk vervoersbeleid. In het Tweede Spoorpakket zijn nieuwe bepalingen opgenomen voor de veiligheid van railvoertuigen, de beoordeling van inzetbaarheid in de verschillende lidstaten en een geharmoniseerde procedure voor de toelating van de voertuigen.

De voertuigtoelating wordt opgedeeld in twee verschillende stappen. Een voertuig krijgt eerst een algemene beoordeling op het gebied van veiligheid. De daarvoor afgegeven keuringsverklaring is geldig in alle EU-lidstaten. Vervolgens wordt per land bezien of het voertuig ook inzetbaar is op de nationale spoornet. Dit in verband met de kleine verschillen die kunnen optreden bij onder andere de bovenleidingspanning, spoorbreedte, maximaal hellingspercentage en de scherpte van bochten.

Daarnaast gaat de inspectie tevens de in Nederland thuishorende voertuigen en voertuighouders inschrijven in het nieuw op te zetten Nationaal Voertuigregister.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)