Stationsgebouw Helmond Brandevoort gereed

Passerelle begaanbaar

Utrecht – Vanaf vrijdag 15 juni 2007 is het nieuwe stationsgebouw in Helmond-Brandevoort gereed en volledig in gebruik. De passerelle is begaanbaar, de liften zijn gereed, de kaartjesautomaten zijn geplaatst en de klokken hangen te glimmen.

De grootste vooruitgang voor de reizigers is dat zij zich niet meer over de tijdelijke voetgangersbrug hoeven te begeven. De tijdelijke voetgangersbrug wordt volgende week verwijderd. Al sinds 10 december 2006 stopt er vier keer per uur een trein in Helmond-Brandevoort. In zeven minuten ben je in het centrum van Eindhoven en in zes minuten in het centrum van Helmond. Dat zijn toptijden!

Het station is ontworpen in de kenmerkende Brandevoortstijl. Denk aan de bastionachtige torens, de statige passerelle met de stalen portaalconstructie en de prachtige fietsenstal-ling die lijkt op de Markthal. Het station ligt centraal in de wijk en vormt een brug tussen het zuidelijk deel en het nog te bouwen noordelijke deel. In 2015 verwachten we 2500 reizigers per dag op station Brandevoort.

Architectuurprijs

Halte Helmond Brandevoort is genomineerd voor de Architectuurprijs Helmond 2007. Deze prijs wordt periodiek uitgereikt aan de architect en de realisator van een bouwproject van uitmuntende architectonische kwaliteit dat in Helmond is gerealiseerd. Een vakkundige jury zal de genomineerde objecten beoordelen. Ook de bewoners van de stad worden uitgenodigd om zich uit te spreken over de genomineerde bouwprojecten. Op basis van een openbare meningspeiling zal de Publieksprijs worden toegekend. Beide prijzen worden op woensdag 27 juni 2007 uitgereikt.

Helmond-Brandevoort mooiste Vinex-wijk

Het eerste -oostelijke- deel van Helmond-Brandevoort is inmiddels bijna afgerond. Er wordt nu nog druk gebouwd aan enkele blokken in De Veste en het stationskwartier. Zo wordt de komende maanden de kademuur bij het station gemaakt en worden het Stationsplein en de Broederwal ingericht. In het voorjaar van 2008 vindt de feestelijke oplevering van het stationskwartier plaats. Vanaf begin 2008 start de realisatie van het westelijk deel onder de naam De Voltooiing. Dit houdt in dat het komend decennium 300 woningen per jaar opgeleverd worden. In 2017 is de gehele wijk klaar. Er zijn dan 6.000 woningen, een winkel- en welnesscentrum, een ecologische zone en een hoogwaardig Businesspark in een aansprekende openbare inrichting.

Brandevoort is inmiddels een begrip in Nederland en zelfs daarbuiten. Het Brandevoort-concept is een ideale mix van landelijk en stedelijk wonen in een aansprekende architectuur. Het wijkhart De Veste is gebouwd als een oud Brabants stadje met daarom heen ruim wonen in lommerrijke ‘buitens’. De wijk is uitstekend bereikbaar per weg en per spoor. Helmond-Brandevoort is uitgeroepen tot beste Vinex-locatie van Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail