Minister opent 4 sporen Amsterdam-Utrecht 2 juni 2007

Sein op groen voor Amsterdam-Utrecht

Utrecht – Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat neemt op zaterdag 2 juni 2007 de vier sporen tussen Amsterdam en Utrecht officieel in gebruik. De spoorverbinding tussen Amsterdam en Utrecht is verdubbeld. Ook zijn alle gelijkvloerse kruisingen verdwenen en er zijn drie nieuwe stations gebouwd. Het vierde station, Amsterdam Bijlmer ArenA, wordt eind 2007 opgeleverd.

De ‘oude’ spoorlijn tussen Amsterdam en Utrecht stamt uit 1843 en had de grenzen van haar capaciteit bereikt. Door het spoor te verdubbelen kunnen meer treinen rijden en dus meer passagiers worden vervoerd. De sporen zijn uitgevoerd met een dubbel veiligheidssysteem: zowel het ‘gewone’ systeem is geïnstalleerd als het systeem dat in Europa de standaard wordt, ERTMS. Door de sporen met beide systemen uit te voeren kunnen zowel gewone treinen als treinen die zijn ingericht op ERTMS over dit traject rijden. De spoorverdubbeling levert ook meer ruimte op voor het goederenvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Minister opent 4 sporen Amsterdam-Utrecht 2 juni 2007 | Infrasite

Minister opent 4 sporen Amsterdam-Utrecht 2 juni 2007

Sein op groen voor Amsterdam-Utrecht

Utrecht – Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat neemt op zaterdag 2 juni 2007 de vier sporen tussen Amsterdam en Utrecht officieel in gebruik. De spoorverbinding tussen Amsterdam en Utrecht is verdubbeld. Ook zijn alle gelijkvloerse kruisingen verdwenen en er zijn drie nieuwe stations gebouwd. Het vierde station, Amsterdam Bijlmer ArenA, wordt eind 2007 opgeleverd.

De ‘oude’ spoorlijn tussen Amsterdam en Utrecht stamt uit 1843 en had de grenzen van haar capaciteit bereikt. Door het spoor te verdubbelen kunnen meer treinen rijden en dus meer passagiers worden vervoerd. De sporen zijn uitgevoerd met een dubbel veiligheidssysteem: zowel het ‘gewone’ systeem is geïnstalleerd als het systeem dat in Europa de standaard wordt, ERTMS. Door de sporen met beide systemen uit te voeren kunnen zowel gewone treinen als treinen die zijn ingericht op ERTMS over dit traject rijden. De spoorverdubbeling levert ook meer ruimte op voor het goederenvervoer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail