Station Antwerpen CS begint nieuw leven

Antwerpen, België – Het station Antwerpen-Centraal begint vandaag (23 maart 2007) aan een nieuw leven. De spoorwegkathedraal heeft een indrukwekkende trans­formatie achter de rug, waarbij een geslaagd huwelijk werd gesloten tussen uitbundige negentiende-eeuwse architectuur en een moderne versie die zich bedient van nieuwe inzichten en technieken. Antwerpen-Centraal heeft een toekomst voor zich met meer reizigers, meer treinen, meer passanten, meer bezoekers, kortom een kloppend hart in de stad en ver erbuiten.

De aanleg van de noord-zuidverbinding en de ombouw van het station Antwerpen-Centraal zijn nauw met elkaar verbonden. De treinen die via de spoortunnel rijden, komen in Antwerpen-Centraal toe aan de perrons op het niveau -2. Voordien was het station een zogenaamde kopstation met tien doodlopende perrons op het niveau +1. De metamorfose van het station ging van start in 1998.

Bijzonder aan de werken is dat het monumentaal, historisch gebouw tot een eigentijds mobiliteitscentrum werd omgevormd. Hierbij werd veel respect getoond voor het beschermde stationsgebouw uit 1905 en de nog oudere perron­overkapping uit 1898.

Het nieuwe station zal voldoen aan de kwaliteitsnormen van de 21ste eeuw en zal een veel grotere reizigersstroom kunnen verwerken. De capaciteit van het station zal op termijn meer dan verdubbelen, tot 100.000 reizigers per dag en een veelvoud van het huidige aantal bezoekers en passanten. Het krijgt er bovendien een internationale roeping bij en beantwoordt volledig aan de nieuwe rol van het station in het leven van de stad.

Het station wordt een knooppunt van intermodaliteit. Als kloppend hart in de stad is het bovendien een ontmoetingsplaats en commercieel centrum, dat beantwoordt aan de noden en verwachtingen van reizigers, toeristen, passanten, buurt- en stadsbewoners.

Het station krijgt uiteindelijk 14 sporen verdeeld over drie niveaus en een gelijkvloerse verdieping waar binnenkort een commercieel centrum met winkels, drank-en eetgelegen­heden zijn deuren opent. Die zone is rechtstreeks bereikbaar vanuit de naastgelegen Pelikaanstraat en geeft toegang tot alle perrons, de metro, de parking onder het Astridplein en de rest van de stad. Eind dit jaar kan men helemaal doorwandelen tot aan een tweede stationstoegang aan het andere uiteinde van de perrons.

Architectuur van wereldklasse
Het his­torische gebouw werd door de architecten van de NMBS-Holding en van dochteronderneming Eurostation volledig hertekend, waarbij oude en nieuwe architectuur een geslaagd huwelijk aangingen. De zorg voor het monumentale gebouw gebeurde erg doordacht. Het volledige concept van de noord-zuidverbinding (met geboorde tunnels en een ondergronds open station) mag Eurostation op zijn palmares plaatsen. Ook voor het hele stationscomplex tekende het voor de volledige uitwerking van de architectuur, de berekening van de stabiliteit (de compensation-grounting onder het stationsgebouw inbegrepen) en de studie van de technische uitrusting.
Begin jaren negentig werden de perronoverkap­ping en de gevel op het voorperron al volledig opgekuist en hersteld. De gewenste capaciteits­uitbreiding in de diepte ging hand in hand met het openwerken van het centrale gedeelte tussen de perrons zodat natuurlicht zelfs het laagste niveau bereikt. De beleving van het station, het gevoel, was de ultieme toetssteen voor de architecten.

De ingezette middelen voor deze realisatie waren ook bepaald indruk­wekkend: voor het stationsproject alleen werden sinds de start van de werken jaarlijks 300 000 man­uren gepresteerd, werd 250 000 m3 beton gestort, 3500 ton staal gebruikt en 500 000 m3 grond uitgegraven. De resultante van dit alles staat vandaag te pronken.

Geen half werk
In nauw overleg met monumentenzorg werd de gelegenheid aangegrepen om de monumentale centerbogen tussen Antwerpen-Centraal en -Berchem volledig op te frissen. Deze renovatie is klaar in de zomer 2008. Volgende maand start het terug­leggen van de monumentale marmeren vloer in de stationshal. Ook de verdere restauratie van de koepel van het historische stationsgebouw staat letterlijk en figuurlijk in de steigers. Nog voor de zomer wordt gestart met de verdere restauratie van de buitengevels.

De ruimere omgeving van het station profiteert mee van het project. Eind vorig jaar nog werd het volledig vernieuwde Astridplein feestelijk ingewijd. Ook de Kievitbuurt ondergaat momenteel nog een gedaantewisseling.

De bouw van een tweede volwaardige stationstoegang krijgt zichtbaar vorm. Ter hoogte van de Lange Kievitstraat is de stalen structuur die de nieuwe toegang en de perrons zal overspannen in aanbouw. Eind 2007 kan deze nieuwe onthaalinfrastructuur in gebruik worden genomen. De parking is al in september klaar.

Op kortere termijn, in de loop van mei, staat de opening van het commercieel centrum op het programma,als kers op de taart. Momenteel wordt nog de laatste hand gelegd aan de inrichting van deze zone en de eigenlijke winkelinrichting.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Infrabel