Nieuwe verbindingen en nieuwe stations in 2008

  • Sneller reizen en betere overstaps voor tienduizenden reizigers
  • Intercity’s voor Hilversum en West-Friesland
  • Nieuwe stations Purmerend Weidevenne en Sloterdijk Hemboog
  • Hogesnelheidstreinen van start

NS heeft de plannen voor de dienstregeling 2008 in grote lijnen gereed. Met deze
dienstregeling die op 9 december 2007 ingaat wordt – zoals vorig jaar al aangekondigd – de volgende stap gezet op weg naar nog meer verbeteringen in 2009. Per saldo krijgen
tienduizenden reizigers vanaf eind 2007 te maken met betere reismogelijkheden. NS
draagt met dit verbeterde aanbod verder bij aan het bereikbaar houden van Nederland.
De voorstellen zijn ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties, verenigd
in het LOCOV.

De veranderingen in 2008 worden vooral mogelijk door het gereedkomen van nieuwe
spoorweginfrastructuur: derde perron Hilversum, nieuwe perrons Sloterdijk Hemboog,
Hogesnelheidslijn en Betuweroute. Verder worden veranderingen voorbereid naar aanleiding van de ervaringen met en de reacties op de dienstregeling die op 10 december 2006 is ingevoerd.

Een korte samenvatting:

  • West-Friesland wordt opgenomen in het Intercitynetwerk. Er gaan 2x per uur (in de spits 4x per uur) Intercity’s rijden die tussen Enkhuizen en Hoorn overal stoppen en dan als
    Intercity naar Amsterdam Centraal rijden. En 2x per uur Sprinters van Hoorn
    Kersenboogerd naar Schiphol – Hoofddorp, die overal stoppen, ook op het nieuwe
    station Purmerend Weidevenne en langs de nieuwe perrons op de Hemboog bij
    Amsterdam Sloterdijk;
  • Hilversum wordt Intercity station. Voortaan stoppen hier de Intercity’s uit
    Groningen/Leeuwarden/Enschede/Berlijn naar Duivendrecht – Amsterdam Zuid –
    Schiphol v.v. en de Intercity’s Deventer – Amersfoort – Amsterdam Centraal v.v.
    Overstappen tussen deze treinen wordt gemakkelijk: gewoon het perron oversteken, in
    plaats van trappen lopen in Amersfoort.
    De huidige Sneltrein tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal wordt een Sprinter.
    Hierdoor krijgen de stations Hilversum Noord, Bussum Zuid, Diemen en Amsterdam
    Muiderpoort 4 treinen per uur.
    In 2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, kunnen de
    Intercity’s uit Noord- en Oost-Nederland en Berlijn doorrijden naar Leiden en Den Haag
    Centraal;
  • In Den Haag Laan van NOI gaan 2x per uur Sneltreinen Breda – Rotterdam – Haarlem
    Amsterdam stoppen, voor een betere overstap op stoptreinen en op RandstadRail. In
    2009, als de hogesnelheidstreinen hun volledige dienstregeling rijden, wordt Laan van
    NOI opgenomen in het Intercitynetwerk;
  • In overleg met de provincie Zeeland is besloten alle negen stations in Zeeland 2x per uur
    te gaan bedienen met een Intercity Vlissingen – Rotterdam – Amsterdam;
  • In 2008 is er ruimte gereserveerd om de eerste treinen van High Speed Alliance over de
    hogesnelheidslijn te rijden: 1x per uur Amsterdam – Breda en 1x per uur Amsterdam –
    Brussel. Met een snelheid van 160 km/h bedraagt de reistijdwinst 40 minuten;
  • De provincie Noord-Brabant wil graag een aansluiting op het NS Nachtnet. en heeft daar
    een financiële bijdrage voor over. Het is de bedoeling dat in de nachten volgend op
    donderdag, vrijdag en zaterdag het NS Nachtnet wordt verlengd van Utrecht naar
    ’s-Hertogenbosch en Eindhoven en van Rotterdam via Dordrecht naar Breda, Tilburg en
    Eindhoven. Realisering van dit plan hangt af van de beschikbaarheid van de sporen in de
    nacht, wanneer ook goederenvervoer en onderhoud ruimte opeisen;
  • Het is gelukt om de brugopeningen van de IJsselbrug bij Zwolle aan te passen. Hierdoor
    kan enige minuten rijtijdwinst geboekt worden tussen Amersfoort en Zwolle. Dit maakt
    het mogelijk de aansluiting in Zwolle naar Kampen te verbeteren. Ook wordt de reistijd
    naar Noord-Nederland korter;
  • Wij gaan er van uit dat voldoende goederentreinen van de route Rotterdam – Utrecht –
    Arnhem – Duitsland ‘verhuizen’ naar de Betuweroute; dan kunnen de Intercity’s Leiden –
    Utrecht 3 minuten rijtijdwinst boeken tussen Woerden en Utrecht Centraal.

Deze voorstellen voor het Spoorboekje 2008 leveren per saldo voor zo’n 50.000 treinreizigers
kleine of grotere verbeteringen op.

NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km
lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van bijna 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met
240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 377 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit
van Nederland: op de drukste corridors naar de Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel
tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke
stations.
In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee
vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS
medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de
spoorwegveiligheid in Nederland.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen