Minister Peijs geeft startsein voor bouw Hanzelijn

Utrecht – Dinsdag 30 januari 2007 verricht Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat een originele starthandeling voor de bouw van de Hanzelijn. Zij is deze dag te gast op de locatie waar de tunnel onder het Drontermeer gebouwd wordt. Daar spelen basisschoolkinderen uit Kampen het levensgrote spel Hanzebord (Ganzenbord maar dan met een knipoog naar de nieuwe Hanzelijn). Deze starthandeling markeert het begin van de bouw van de Hanzelijn. Eind 2012 is de Hanzelijn die Lelystad met Zwolle verbindt gereed.

Hanzelijn
De Hanzelijn is de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad via Dronten en Kampen naar Zwolle. Een treinreis tussen beide steden duurt slechts 30 minuten, waardoor het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd een stuk dichter bij de Randstad komen te liggen. Daarnaast geeft de spoorlijn een positieve impuls aan regio en zorgt ervoor dat het minder druk is op de Gooilijn en Veluwelijn. De Hanzelijn is eind 2012 gereed.

Voor meer informatie kijk op www.hanzelijn.nl

Financier: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Opdrachtgever: ProRail
Investeringskosten: ca. € 895 miljoen (MIT 2007)
Lengte tracé: 50 kilometer
Ontwerpsnelhe: 200 km per uur
Aantal dwarsliggers: 133.000
Aantal gelijkvloerse kruisingen: Geen
Aantal kilometer: geluidscherm 20 km
Benodigde m3 zand: 3,5 miljoen m3
Aantal kunstwerken: 88
Gemeenten: Lelystad, Dronten, Kampen, Hattem en Zwolle
Provincies: Flevoland, Gelderland en Overijssel
Aantal grondeigenaren: 260
Gereed: 2012

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Minister Peijs geeft startsein voor bouw Hanzelijn | Infrasite

Minister Peijs geeft startsein voor bouw Hanzelijn

Utrecht – Dinsdag 30 januari 2007 verricht Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat een originele starthandeling voor de bouw van de Hanzelijn. Zij is deze dag te gast op de locatie waar de tunnel onder het Drontermeer gebouwd wordt. Daar spelen basisschoolkinderen uit Kampen het levensgrote spel Hanzebord (Ganzenbord maar dan met een knipoog naar de nieuwe Hanzelijn). Deze starthandeling markeert het begin van de bouw van de Hanzelijn. Eind 2012 is de Hanzelijn die Lelystad met Zwolle verbindt gereed.

Hanzelijn
De Hanzelijn is de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad via Dronten en Kampen naar Zwolle. Een treinreis tussen beide steden duurt slechts 30 minuten, waardoor het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd een stuk dichter bij de Randstad komen te liggen. Daarnaast geeft de spoorlijn een positieve impuls aan regio en zorgt ervoor dat het minder druk is op de Gooilijn en Veluwelijn. De Hanzelijn is eind 2012 gereed.

Voor meer informatie kijk op www.hanzelijn.nl

Financier: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Opdrachtgever: ProRail
Investeringskosten: ca. € 895 miljoen (MIT 2007)
Lengte tracé: 50 kilometer
Ontwerpsnelhe: 200 km per uur
Aantal dwarsliggers: 133.000
Aantal gelijkvloerse kruisingen: Geen
Aantal kilometer: geluidscherm 20 km
Benodigde m3 zand: 3,5 miljoen m3
Aantal kunstwerken: 88
Gemeenten: Lelystad, Dronten, Kampen, Hattem en Zwolle
Provincies: Flevoland, Gelderland en Overijssel
Aantal grondeigenaren: 260
Gereed: 2012

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail