Beveiligingssysteem Betuweroute overgedragen

Utrecht – Het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS voor de Betuweroute is overgedragen aan de Projectorganisatie Betuweroute. Dit meldt het consortium ALSTOM – Movares. ERTMS (European Railway Traffic Management System) is de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging. De overdracht vond plaats na een fase van uitgebreid testen op het tracé Rotterdam – Zevenaar, het A15-traject. Daarmee kan vanaf nu op dit stuk van de Betuweroute gereden worden onder het nieuwe beveiligingssysteem.

Het ERTMS-systeem kenmerkt zich door het ontbreken van de traditionele seinen langs het baanvak. De noodzakelijke informatie wordt direct via beeldschermen aan de machinist verstrekt. Hierbij wordt rekening gehouden met de exacte positie en snelheid van de trein. Voor de machinist betekent dit niet langer naar buiten kijken of de seinen op rood, groen of geel knipper staan, maar in de cabine naar de monitoren kijken of er gereden mag worden en zo ja, hoe hard. In Nederland worden de Betuweroute, het traject Amsterdam – Utrecht en de hsl-Zuid met het nieuwe systeem uitgevoerd. Voor goederentreinen is het systeem uniek in Europa. Het nieuwe beveiligingssysteem is ontwikkeld door ALSTOM in opdracht van ProRail/BB21 en wordt op de Betuweroute geïmplementeerd door een consortium van ALSTOM en Movares in opdracht van de Projectorganisatie Betuweroute, een onderdeel van ProRail.

De Betuweroute verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Treinen die een internationale route rijden, moeten nu nog uitgerust zijn met meerdere systemen of er moet aan de grens van locomotief gewisseld worden. De Betuweroute is de eerste specifiek voor goederen bedoelde lijn die uitgerust wordt met ERTMS.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
ERTMS-beveiligingssysteem Betuweroute opgeleverd
EC akkoord met Nederlandse steun voor ETCS

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Movares