Aanhoudingen na sabotage spoorwegovergangen

Utrecht – Op vrijdag 8 december 2007 heeft de politie aanhoudingen verricht inzake het saboteren van spoorwegovergangen in Leiden. Een 16-jarige scholier uit Leiden werd op heterdaad betrapt toen hij zich samen met twee vrienden op verboden terrein langs de spoorlijn begaf en de overweg-beveiligingsinstallatie aan de Morsweg in werking wilde te zetten.

Spoorbeheerder ProRail ondervond al maanden op verschillende overwegen in Leiden hinder door sabotage van de overweginstallatie. Dit deden de daders door kortsluiting in de rails te veroorzaken, waardoor de waarschuwingslichten, de bellen èn de spoorbomen werden geactiveerd. Dit veroorzaakte gevaarlijke situaties op de overwegen en leidde tot treinvertragingen. Niet alleen vervelend voor treinreizigers en weggebruikers die lang en nodeloos staan te wachten, het levert ook levensgevaarlijke situaties op; wanneer mensen ongeduldig worden, bestaat de kans dat zij gaan zigzaggen langs de gesloten bomen. Een plotseling passerende trein vormt dan een groot gevaar.

ProRail is al in een vroeg stadium gaan samenwerken met de politie. Bovendien is een beveiligingsbedrijf ingehuurd dat is gaan patrouilleren op de betreffende locaties. Op vrijdagavond 8 december 2006 was het raak: er werden drie jongemannen gesignaleerd die de spoorbaan opliepen in de richting van het station en zich vervolgens over de rails bogen om de overweginstallatie in werking te zetten. Hierop grepen de surveillanten in en werd één jongen aangehouden. De twee andere twee (ook minderjarig) wisten te ontkomen, maar zijn later thuis aangehouden. De jongens worden ervan verdacht dat zij vaker overwegen in Leiden hebben gesaboteerd.

De saboteurs hangt een veroordeling en een taakstraf boven het hoofd. Bovendien zal ProRail de geleden schade verhalen op de daders en hun ouders. Hierbij zullen de kosten van de veroorzaakte treinvertragingen en de extra kosten voor het beveiligingsbedrijf worden teruggevorderd.

ProRail voert een actief beleid als het gaat om het terugbrengen van gevaar en treinhinder door wangedrag of onvoorzichtigheid. Voorbeelden zijn hekwerken, detectiecamera’s, surveillance, samenwerking met politie en gemeenten, lespakketten voor scholen en het ontruimen van te dicht op het spoor liggende volkstuinen. Door dit beleid is in Nederland in 2005 het aantal treindienstverstoringen door buitenstaanders met 12% afgenomen. In Zuid-Holland is de daling zelfs 15%. Ook in 2006 verwacht de spoorbeheerder op eenzelfde daling uit te komen. In 2007 zal het huidige beleid dan ook worden voortgezet.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Meer berichten over dit onderwerp

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail