Houten, Van twee naar vier sporen
Papendrecht Het spoor in het centrum van de gemeente Houten wordt verdubbeld over een lengte van 5,3 km om de capaciteit van de lijn Utrecht-Geldermalsen te vergroten. De combinatie CFE Beton- en Waterbouw, KWS en TBI voert in alliantie met ProRail de civiele werkzaamheden uit.
De alliantie heeft Iv-Infra/TUC RAIL EESV gevraagd het definitief ontwerp en de detaillering van alle kunstwerken te verzorgen. Eerder heeft Iv-Infra/TUC RAIL EESV, in nauwe samenwerking met CFE-Studiedienst, het aanbestedingsontwerp gemaakt.
De belangrijkste elementen in het contract zijn:
- Het centrum viaduct. Ter hoogte van het centrum van Houten wordt het spoor verhoogd aangelegd op een 225 mlang betonnen viaduct;
- Station Houten Centrum: Station dat wordt gebouwd op en onder het centrumviaduct, inclusief een 170 m lange stalen perronoverkapping;
- Station Houten Castellum: de halte voor de ontsluiting van de Vinex-locatie Houten-Zuid;
- Verdubbeling van het spoor, aan weerszijden van de bestaande sporen komt een extra spoor. Ook worden de bestaande viaducten, duikers en onderdoorgangen gereconstructeerd ten behoeve van de verbreding;
- Geluidschermen langs vrijwel het gehele traject.
Begin 2007 wordt begonnen met de bouw. Alle werkzaamheden dienen eind 2010 afgerond te zijn.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.
Bent u al abonnee?