Spoor HSL-Zuid Rotterdam en Belgie opgeleverd

Zoetermeer – De HSL-infrastructuur tussen Rotterdam en de Belgische grens is vandaag officieel opgeleverd aan de Nederlandse Staat. De oplevering is een belangrijke mijlpaal op weg naar de ingebruikname van de hogesnelheidslijn.

Tunnel Dordtsche Kil

Hoofdingenieur-directeur Jaap Geluk van Rijkswaterstaat HSL-Zuid heeft vandaag het opleveringscontract met aannemer Infraspeed ondertekend. “Het was niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen,” zegt Geluk. “De constructieve opstelling van de aannemer heeft daar zeker aan bijgedragen. Ik ben verheugd dat we vandaag een belangrijke stap hebben gezet op weg naar de voltooiing van de HSL-Zuid.”

Aannemer Infraspeed, een consortium van BAM, Fluor en Siemens, is verantwoordelijk voor de bovenbouw van de HSL-Zuid: onder meer de rails, bovenleiding, communicatiesystemen, geluidsschermen en hekwerken. Daarnaast is het consortium gedurende 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de HSL-Zuid en het beschikbaar houden van het spoor. Infraspeed heeft de bovenbouw volledig gefinancierd en ontvangt van de Staat een maandelijkse vergoeding als het spoor 99 procent van de tijd beschikbaar is voor treinverkeer. De samenwerking tussen de Staat en Infraspeed is het grootste Publiek Private Samenwerking (PPS) contract dat ooit in Nederland is afgesloten.

De oplevering van het zuidelijk gedeelte van het HSL-spoor stond aanvankelijk gepland voor 1 april 2006. Omdat op dat moment nog niet volledig kon worden voldaan aan de contractuele vereisten, werd de oplevering uitgesteld tot uiterlijk 30 juli 2006. Nu aan de vereisten is voldaan, kan het zogeheten Certificate of Availibility worden verleend. Het beheer van het zuidelijk deel van de spoorlijn komt vanaf oktober in handen van ProRail.

Feiten en cijfers zuidelijk deel HSL-Zuid (Rotterdam – Belgische grens)

  • Lengte ballastloosspoor*: 39 kilometer
  • Lengte ballastspoor: 4,5 kilometer
  • Lengte rijdraad: 89.000 meter
  • Hoeveelheid beton ballastloosspoor: 60.000 m3
  • Aantal dwarsliggers ballastloosspoor: 125.000 stuks
  • Maximale snelheid: 300 km/uur
  • Spanning op bovenleiding nieuw spoor: 25.000 Volt
  • Lengte per spoorstaaf: 120 meter

* = Voor bijna het hele HSL-Zuid tracé (met uitzondering van de aansluitingen op bestaand spoor en het laatste deel in Noord-Brabant tot de Belgische grens) is gekozen voor zogenoemd ballastloos spoor als stabiele basis van de spoorstaven. Bij ballastloos spoor worden rails en dwarsliggers niet op een ondergrond van stenen gelegd, zoals bij ballastspoor, maar verankerd in betonplaten die op de zettingsvrije platen worden gestort. Dit maakt het spoorsysteem zeer stijf en sterk. Meer voordelen van ballastloos spoor zijn: lange levensduur, gering onderhoud en minder slijtage van rails en wielen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid

Spoor HSL-Zuid Rotterdam en Belgie opgeleverd | Infrasite

Spoor HSL-Zuid Rotterdam en Belgie opgeleverd

Zoetermeer – De HSL-infrastructuur tussen Rotterdam en de Belgische grens is vandaag officieel opgeleverd aan de Nederlandse Staat. De oplevering is een belangrijke mijlpaal op weg naar de ingebruikname van de hogesnelheidslijn.

Tunnel Dordtsche Kil

Hoofdingenieur-directeur Jaap Geluk van Rijkswaterstaat HSL-Zuid heeft vandaag het opleveringscontract met aannemer Infraspeed ondertekend. “Het was niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen,” zegt Geluk. “De constructieve opstelling van de aannemer heeft daar zeker aan bijgedragen. Ik ben verheugd dat we vandaag een belangrijke stap hebben gezet op weg naar de voltooiing van de HSL-Zuid.”

Aannemer Infraspeed, een consortium van BAM, Fluor en Siemens, is verantwoordelijk voor de bovenbouw van de HSL-Zuid: onder meer de rails, bovenleiding, communicatiesystemen, geluidsschermen en hekwerken. Daarnaast is het consortium gedurende 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de HSL-Zuid en het beschikbaar houden van het spoor. Infraspeed heeft de bovenbouw volledig gefinancierd en ontvangt van de Staat een maandelijkse vergoeding als het spoor 99 procent van de tijd beschikbaar is voor treinverkeer. De samenwerking tussen de Staat en Infraspeed is het grootste Publiek Private Samenwerking (PPS) contract dat ooit in Nederland is afgesloten.

De oplevering van het zuidelijk gedeelte van het HSL-spoor stond aanvankelijk gepland voor 1 april 2006. Omdat op dat moment nog niet volledig kon worden voldaan aan de contractuele vereisten, werd de oplevering uitgesteld tot uiterlijk 30 juli 2006. Nu aan de vereisten is voldaan, kan het zogeheten Certificate of Availibility worden verleend. Het beheer van het zuidelijk deel van de spoorlijn komt vanaf oktober in handen van ProRail.

Feiten en cijfers zuidelijk deel HSL-Zuid (Rotterdam – Belgische grens)

  • Lengte ballastloosspoor*: 39 kilometer
  • Lengte ballastspoor: 4,5 kilometer
  • Lengte rijdraad: 89.000 meter
  • Hoeveelheid beton ballastloosspoor: 60.000 m3
  • Aantal dwarsliggers ballastloosspoor: 125.000 stuks
  • Maximale snelheid: 300 km/uur
  • Spanning op bovenleiding nieuw spoor: 25.000 Volt
  • Lengte per spoorstaaf: 120 meter

* = Voor bijna het hele HSL-Zuid tracé (met uitzondering van de aansluitingen op bestaand spoor en het laatste deel in Noord-Brabant tot de Belgische grens) is gekozen voor zogenoemd ballastloos spoor als stabiele basis van de spoorstaven. Bij ballastloos spoor worden rails en dwarsliggers niet op een ondergrond van stenen gelegd, zoals bij ballastspoor, maar verankerd in betonplaten die op de zettingsvrije platen worden gestort. Dit maakt het spoorsysteem zeer stijf en sterk. Meer voordelen van ballastloos spoor zijn: lange levensduur, gering onderhoud en minder slijtage van rails en wielen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Projectorganisatie HSL-Zuid