Aanleggen nieuwe sporen Utrecht Centraal zuidzijde

Utrecht – In opdracht van ProRail vinden uitgebreide werkzaamheden plaats op station Utrecht Centraal aan de zuidzijde. De aanpassingen zijn nodig in verband met de spooruitbreiding richting Utrecht Lunetten. Het voormalige postperron is gesloopt en enkele goederensporen zijn buiten dienst gesteld. Hierdoor is een open ruimte ontstaan waar veilig gewerkt kan worden, zonder het treinverkeer te belemmeren.

De werkzaamheden bestaan onder meer uit het aanleggen van twee nieuwe sporen, het verbeteren van de sporen-lay-out en het aanpassen van het emplacement aan nieuwe beveiligingstechnieken. Om extra treinen te kunnen verwerken wordt het meest westelijke perron (spoor 19) met 330 meter verlengd.

Aan de noordkant van het emplacement worden de sporen richting Amsterdam verdubbeld van twee naar vier. Zo’n uitbreiding heeft gevolgen voor de bovenleiding, seinen en kabels. Deze aanpassingen hebben ook weer gevolgen voor de zuidzijde van het station. De extra treinen die aan de noordkant van het emplacement binnenkomen, moeten er ook weer uit.

In april 2007 zijn alle aanpassingen op emplacement Utrecht Centraal klaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Aanleggen nieuwe sporen Utrecht Centraal zuidzijde | Infrasite

Aanleggen nieuwe sporen Utrecht Centraal zuidzijde

Utrecht – In opdracht van ProRail vinden uitgebreide werkzaamheden plaats op station Utrecht Centraal aan de zuidzijde. De aanpassingen zijn nodig in verband met de spooruitbreiding richting Utrecht Lunetten. Het voormalige postperron is gesloopt en enkele goederensporen zijn buiten dienst gesteld. Hierdoor is een open ruimte ontstaan waar veilig gewerkt kan worden, zonder het treinverkeer te belemmeren.

De werkzaamheden bestaan onder meer uit het aanleggen van twee nieuwe sporen, het verbeteren van de sporen-lay-out en het aanpassen van het emplacement aan nieuwe beveiligingstechnieken. Om extra treinen te kunnen verwerken wordt het meest westelijke perron (spoor 19) met 330 meter verlengd.

Aan de noordkant van het emplacement worden de sporen richting Amsterdam verdubbeld van twee naar vier. Zo’n uitbreiding heeft gevolgen voor de bovenleiding, seinen en kabels. Deze aanpassingen hebben ook weer gevolgen voor de zuidzijde van het station. De extra treinen die aan de noordkant van het emplacement binnenkomen, moeten er ook weer uit.

In april 2007 zijn alle aanpassingen op emplacement Utrecht Centraal klaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail