ProRail draagt 2 spoorlijnen over aan RandstadRail

ProRail draagt beheer spoorlijnen over aan RandstadRail
Utrecht – Op 3 juni 2006 heeft ProRail het beheer van twee spoorlijnen, de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn, officieel overgedragen aan RandstadRail. ProRail heeft de laatste jaren hard gewerkt aan de ombouw van de Hofplein- en Zoetermeer Stadslijn in verband met de komst van deze nieuwe light-railverbinding. Zo zijn alle bestaande NS-stations omgebouwd en zijn er een aantal nieuwe haltes aangelegd. Daarnaast is zo’n 150 kilometer spoor aangepast om RandstadRail vanaf 3 september 2006 te kunnen laten rijden.

Overdracht
In de nacht van vrijdag 2 op zaterdag 3 juni 2006 heeft de heer E. Gürke, Regiodirecteur van ProRail, het beheer van de Hofpleinlijn en de Zoetermeer Stadslijn in de laatste trein van Den Haag Centraal naar Rotterdam Hofplein overgedragen aan de nieuwe beheerders: Stadsregio Rotterdam en Stadsgewest Haaglanden. Mevrouw J. Baljeu, portefeuillehouder Stadsregio Rotterdam, en de heer P. van Woensel, portefeuillehouder Stadsgewest Haaglanden, hebben de beide spoorlijnen symbolisch in ontvangst genomen. De beide organisaties zijn nu samen verantwoordelijk voor het beheer van de beide lijnen.

Ontkoppeling van sporen
ProRail heeft zelf ook de nodige werkzaamheden geïnitieerd om ervoor te zorgen dat NS haar huidige dienstregeling kan handhaven én RandstadRail volgens haar nieuwe dienstregeling kan gaan rijden. Zo zijn de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal van het landelijke spoorwegnet losgekoppeld. Die sporen werden tot voor kort gebruikt door NS voor de reizigerstreinen in de richting Leiden; deze treinen zullen voortaan van andere sporen vertrekken. Verder is op de grens van Den Haag en Leidschendam-Voorburg een zogenaamde ‘vrije kruising‘ aangelegd. Die zorgt er straks voor dat de ‘lichte‘ treinen van RandstadRail en de ‘zware‘ van NS elkaar zonder problemen kunnen kruisen.

De ‘vrije kruising‘ wordt in juli 2006 door ProRail opgeleverd zodat de beide systemen onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

RandstadRail
RandstadRail is een combinatie van tram en metro. De voertuigen rijden (vanaf 3 september 2006) probleemloos van de treinsporen buiten de stad door op de tramsporen in Den Haag en de metrosporen in Rotterdam. ProRail is als gedelegeerd opdrachtgever verantwoordelijk voor de (om)bouw van haltes en sporen van het RandstadRail-tracé.

Geschiedenis
Van de twee spoorlijnen kent de Hofpleinlijn, de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland, de langste staat van dienst. Vanaf 1 oktober 1908 was het voor reizigers mogelijk om gebruik te maken van de diensten van de Zuidhollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM). In 30 minuten tijd kon men reizen van Rotterdam Hofplein en Scheveningen (Kurhaus) v.v. Tijdens de tweede Wereldoorlog werd het oude station Rotterdam Hofplein gebombardeerd. De rest van de spoorlijn is redelijk ongeschonden uit de oorlog gekomen. In 1953 werd Scheveningen voor het laatst aangedaan, sinds die tijd rijden treinen van NS tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal.

De Zoetermeer Stadslijn kent een veel kortere geschiedenis. Op 3 februari 1972 ging de regering akkoord met de aanleg van de Zoetermeer Stadslijn. Een aantal jaren later, in 1975, werd werkelijk begonnen met het aanleggen van de spoorlijn. Op 20 mei 1977 werd het eerste deel van de Zoetermeer Stadslijn geopend door Z.K.H. Prins Bernard. Ongeveer een jaar later, op 27 mei 1978, werd het traject Palenstein-Seghwaert in gebruik genomen.

Met de komst van RandstadRail is een nieuw tijdperk voor de beide lijnen aangebroken. RandstadRail biedt reizigers straks een snelle, comfortabele verbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Stadsgewest Haaglanden en Stadsregio Rotterdam spelen met de realisatie van deze nieuwe lightrail-verbinding in op de wensen van de hedendaagse reiziger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

ProRail draagt 2 spoorlijnen over aan RandstadRail | Infrasite

ProRail draagt 2 spoorlijnen over aan RandstadRail

ProRail draagt beheer spoorlijnen over aan RandstadRail
Utrecht – Op 3 juni 2006 heeft ProRail het beheer van twee spoorlijnen, de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn, officieel overgedragen aan RandstadRail. ProRail heeft de laatste jaren hard gewerkt aan de ombouw van de Hofplein- en Zoetermeer Stadslijn in verband met de komst van deze nieuwe light-railverbinding. Zo zijn alle bestaande NS-stations omgebouwd en zijn er een aantal nieuwe haltes aangelegd. Daarnaast is zo’n 150 kilometer spoor aangepast om RandstadRail vanaf 3 september 2006 te kunnen laten rijden.

Overdracht
In de nacht van vrijdag 2 op zaterdag 3 juni 2006 heeft de heer E. Gürke, Regiodirecteur van ProRail, het beheer van de Hofpleinlijn en de Zoetermeer Stadslijn in de laatste trein van Den Haag Centraal naar Rotterdam Hofplein overgedragen aan de nieuwe beheerders: Stadsregio Rotterdam en Stadsgewest Haaglanden. Mevrouw J. Baljeu, portefeuillehouder Stadsregio Rotterdam, en de heer P. van Woensel, portefeuillehouder Stadsgewest Haaglanden, hebben de beide spoorlijnen symbolisch in ontvangst genomen. De beide organisaties zijn nu samen verantwoordelijk voor het beheer van de beide lijnen.

Ontkoppeling van sporen
ProRail heeft zelf ook de nodige werkzaamheden geïnitieerd om ervoor te zorgen dat NS haar huidige dienstregeling kan handhaven én RandstadRail volgens haar nieuwe dienstregeling kan gaan rijden. Zo zijn de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal van het landelijke spoorwegnet losgekoppeld. Die sporen werden tot voor kort gebruikt door NS voor de reizigerstreinen in de richting Leiden; deze treinen zullen voortaan van andere sporen vertrekken. Verder is op de grens van Den Haag en Leidschendam-Voorburg een zogenaamde ‘vrije kruising‘ aangelegd. Die zorgt er straks voor dat de ‘lichte‘ treinen van RandstadRail en de ‘zware‘ van NS elkaar zonder problemen kunnen kruisen.

De ‘vrije kruising‘ wordt in juli 2006 door ProRail opgeleverd zodat de beide systemen onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

RandstadRail
RandstadRail is een combinatie van tram en metro. De voertuigen rijden (vanaf 3 september 2006) probleemloos van de treinsporen buiten de stad door op de tramsporen in Den Haag en de metrosporen in Rotterdam. ProRail is als gedelegeerd opdrachtgever verantwoordelijk voor de (om)bouw van haltes en sporen van het RandstadRail-tracé.

Geschiedenis
Van de twee spoorlijnen kent de Hofpleinlijn, de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland, de langste staat van dienst. Vanaf 1 oktober 1908 was het voor reizigers mogelijk om gebruik te maken van de diensten van de Zuidhollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM). In 30 minuten tijd kon men reizen van Rotterdam Hofplein en Scheveningen (Kurhaus) v.v. Tijdens de tweede Wereldoorlog werd het oude station Rotterdam Hofplein gebombardeerd. De rest van de spoorlijn is redelijk ongeschonden uit de oorlog gekomen. In 1953 werd Scheveningen voor het laatst aangedaan, sinds die tijd rijden treinen van NS tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal.

De Zoetermeer Stadslijn kent een veel kortere geschiedenis. Op 3 februari 1972 ging de regering akkoord met de aanleg van de Zoetermeer Stadslijn. Een aantal jaren later, in 1975, werd werkelijk begonnen met het aanleggen van de spoorlijn. Op 20 mei 1977 werd het eerste deel van de Zoetermeer Stadslijn geopend door Z.K.H. Prins Bernard. Ongeveer een jaar later, op 27 mei 1978, werd het traject Palenstein-Seghwaert in gebruik genomen.

Met de komst van RandstadRail is een nieuw tijdperk voor de beide lijnen aangebroken. RandstadRail biedt reizigers straks een snelle, comfortabele verbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Stadsgewest Haaglanden en Stadsregio Rotterdam spelen met de realisatie van deze nieuwe lightrail-verbinding in op de wensen van de hedendaagse reiziger.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail