Laatste bovenleidingdraad Betuweroute

Barendrecht – In de Sophiaspoortunnel ter hoogte van Papendrecht wordt op woensdag 12 april 2006 het laatste stuk bovenleidingdraad van de Betuweroute getrokken. Het bovenleidingssysteem is daarmee gereed om in zijn volle omvang getest te worden.

De eerste bovenleidingdraden werden in mei 2004 op een proefvak bij Papendrecht getrokken. Binnen twee jaar tijd is de klus geklaard en verbinden de draden bij elkaar zo’n 6500 bovenleidingmasten. Het werk aan de bovenleidingen is in handen van de aannemerscombinatie Strukton Railinfra bv en Fahrleitungsbau GmbH. Deze combinatie is verantwoordelijk voor de bouw van de bovenleiding op het tracé tussen de Sophiaspoortunnel en de tunnel in Zevenaar, een lengte van 104 kilometer.

Op de bovenleiding komt straks een spanning van 25 kV te staan. Het 25 kV bovenleidingssysteem is nieuw in Nederland. Het “gewone” Nederlandse spoornet is uitgerust met een systeem van 1500 volt. Dit is eigenlijk niet genoeg voor zware goederentreinen. In Europees verband is afgesproken naar één standaard toe te werken, 25kV. Voordeel hiervan is dat er zwaardere treinen kunnen rijden, deze treinen sneller kunnen optrekken en dat er meer treinen per uur kunnen rijden.

Met de laatste draad voor de bovenleiding heeft de Betuweroute zijn definitieve uiterlijk gekregen: een herkenbaar geheel van gebogen schermen, portalen en viaducten. Daarmee is het Masterplan voor de vormgeving, dat in 1992 werd opgesteld, uitgevoerd.

De komende maanden wordt er intensief getest op de Betuweroute. Op dit moment worden de verschillende systemen zoals het beveiligingssysteem afzonderlijk beproefd. Vanaf juni 2006 worden ze in samenhang getest.

De Betuweroute is een tweesporige spoorlijn, die speciaal voor goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 km lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Zo verstevigt de Betuweroute de positie van Nederland als distributie- en transportland. De Betuweroute wordt in 2007 in gebruik genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute

Laatste bovenleidingdraad Betuweroute | Infrasite

Laatste bovenleidingdraad Betuweroute

Barendrecht – In de Sophiaspoortunnel ter hoogte van Papendrecht wordt op woensdag 12 april 2006 het laatste stuk bovenleidingdraad van de Betuweroute getrokken. Het bovenleidingssysteem is daarmee gereed om in zijn volle omvang getest te worden.

De eerste bovenleidingdraden werden in mei 2004 op een proefvak bij Papendrecht getrokken. Binnen twee jaar tijd is de klus geklaard en verbinden de draden bij elkaar zo’n 6500 bovenleidingmasten. Het werk aan de bovenleidingen is in handen van de aannemerscombinatie Strukton Railinfra bv en Fahrleitungsbau GmbH. Deze combinatie is verantwoordelijk voor de bouw van de bovenleiding op het tracé tussen de Sophiaspoortunnel en de tunnel in Zevenaar, een lengte van 104 kilometer.

Op de bovenleiding komt straks een spanning van 25 kV te staan. Het 25 kV bovenleidingssysteem is nieuw in Nederland. Het “gewone” Nederlandse spoornet is uitgerust met een systeem van 1500 volt. Dit is eigenlijk niet genoeg voor zware goederentreinen. In Europees verband is afgesproken naar één standaard toe te werken, 25kV. Voordeel hiervan is dat er zwaardere treinen kunnen rijden, deze treinen sneller kunnen optrekken en dat er meer treinen per uur kunnen rijden.

Met de laatste draad voor de bovenleiding heeft de Betuweroute zijn definitieve uiterlijk gekregen: een herkenbaar geheel van gebogen schermen, portalen en viaducten. Daarmee is het Masterplan voor de vormgeving, dat in 1992 werd opgesteld, uitgevoerd.

De komende maanden wordt er intensief getest op de Betuweroute. Op dit moment worden de verschillende systemen zoals het beveiligingssysteem afzonderlijk beproefd. Vanaf juni 2006 worden ze in samenhang getest.

De Betuweroute is een tweesporige spoorlijn, die speciaal voor goederenvervoer wordt aangelegd. De 160 km lange goederenspoorlijn verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Zo verstevigt de Betuweroute de positie van Nederland als distributie- en transportland. De Betuweroute wordt in 2007 in gebruik genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute