Nieuwe fundering station A-dam CS voor Noord/Zuidlijn

Amsterdam – Voor de bouw van de Noord/Zuidlijn onder het Centraal Station wordt onder het spooremplacement een geheel nieuwe fundering gemaakt.

Deze fundering bestaat uit twee evenwijdige rijen van stalen buispalen (100 in totaal) die met een speciaal voor dit doel ontwikkelde boormachine naar een diepte van 60 meter worden geboord. De techniek waarmee dit gebeurt wordt microtunneling genoemd.

Deze techniek is nog nooit eerder toegepast. Er is sprake van een echte primeur. Bij deze techniek wordt de buis niet naar beneden gedraaid, getrild of geslagen, maar getrokken.

Eind vorige week is de boor die bezig was de tweede buispaal te boren op een houten paal gestuit. De aannemer heeft daarop besloten de boor omhoog te halen en te beginnen met de derde paal. Dit zal in de loop van volgende week gebeuren. Tegelijkertijd zal de aannemer de houten paal uit de grond trekken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Noord-Zuidlijn Amsterdam (Noord - WTC)

Nieuwe fundering station A-dam CS voor Noord/Zuidlijn | Infrasite

Nieuwe fundering station A-dam CS voor Noord/Zuidlijn

Amsterdam – Voor de bouw van de Noord/Zuidlijn onder het Centraal Station wordt onder het spooremplacement een geheel nieuwe fundering gemaakt.

Deze fundering bestaat uit twee evenwijdige rijen van stalen buispalen (100 in totaal) die met een speciaal voor dit doel ontwikkelde boormachine naar een diepte van 60 meter worden geboord. De techniek waarmee dit gebeurt wordt microtunneling genoemd.

Deze techniek is nog nooit eerder toegepast. Er is sprake van een echte primeur. Bij deze techniek wordt de buis niet naar beneden gedraaid, getrild of geslagen, maar getrokken.

Eind vorige week is de boor die bezig was de tweede buispaal te boren op een houten paal gestuit. De aannemer heeft daarop besloten de boor omhoog te halen en te beginnen met de derde paal. Dit zal in de loop van volgende week gebeuren. Tegelijkertijd zal de aannemer de houten paal uit de grond trekken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Noord-Zuidlijn Amsterdam (Noord - WTC)