Allerlaatste longrails van Rheda-spoor HSL gelegd

Zoetermeer – Donderdag 26 januari 2006 is door Infraspeed het laatste gedeelte van het Rheda spoor gelegd, net ten zuiden van de boortunnel bij Hazerswoude-Dorp. Onder belangstelling van de pers werd de laatste stalen longrails van 120 meter lengte vanaf de werktrein op de juiste plek gelegd.

Leggen longrails
Het allerlaatste stukje rails voor de HSL-Zuid zal in maart bij de sporendriehoek in Rotterdam worden gelegd. Daar ontbreekt nog een stuk spoor tussen het nieuwe en het bestaande spoor. Daarom wordt dit stuk spoor niet door Infraspeed, maar onder verantwoordelijkheid van projectbureau RAS gelegd.

Het Rheda-spoor in de oostbuis van de boortunnel lag er al in, in de westbuis was men afgelopen maandag begonnen aan de Leiderdorpse kant. Binnen een kleine vier dagen heeft men dus ruim zeven kilometer spoor gelegd. Het aan elkaar lassen van de spoorstaven werd er gelijk achteraan gedaan.

Het werken aan de rails zit er voor het noordelijk gedeelte op, maar er blijven genoeg werkzaamheden over. Bij de boortunnel vindt het installeren van de bovenleiding in het voorjaar plaats. Het aanbrengen van de tunneltechnische installaties is in volle gang, zoals verlichting, brandweerkranen en noodtelefonie. Verder zullen ook de hekwerken langs de HSL-baan worden geplaatst. Over een half jaar kunnen dan ook hier, net zoals nu ten zuiden van Rotterdam, de testtreinen gaan rijden, zodat in april 2007 de hogesnelheidstrein richting Parijs kan gaan rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: HSL-Zuid

Allerlaatste longrails van Rheda-spoor HSL gelegd | Infrasite

Allerlaatste longrails van Rheda-spoor HSL gelegd

Zoetermeer – Donderdag 26 januari 2006 is door Infraspeed het laatste gedeelte van het Rheda spoor gelegd, net ten zuiden van de boortunnel bij Hazerswoude-Dorp. Onder belangstelling van de pers werd de laatste stalen longrails van 120 meter lengte vanaf de werktrein op de juiste plek gelegd.

Leggen longrails
Het allerlaatste stukje rails voor de HSL-Zuid zal in maart bij de sporendriehoek in Rotterdam worden gelegd. Daar ontbreekt nog een stuk spoor tussen het nieuwe en het bestaande spoor. Daarom wordt dit stuk spoor niet door Infraspeed, maar onder verantwoordelijkheid van projectbureau RAS gelegd.

Het Rheda-spoor in de oostbuis van de boortunnel lag er al in, in de westbuis was men afgelopen maandag begonnen aan de Leiderdorpse kant. Binnen een kleine vier dagen heeft men dus ruim zeven kilometer spoor gelegd. Het aan elkaar lassen van de spoorstaven werd er gelijk achteraan gedaan.

Het werken aan de rails zit er voor het noordelijk gedeelte op, maar er blijven genoeg werkzaamheden over. Bij de boortunnel vindt het installeren van de bovenleiding in het voorjaar plaats. Het aanbrengen van de tunneltechnische installaties is in volle gang, zoals verlichting, brandweerkranen en noodtelefonie. Verder zullen ook de hekwerken langs de HSL-baan worden geplaatst. Over een half jaar kunnen dan ook hier, net zoals nu ten zuiden van Rotterdam, de testtreinen gaan rijden, zodat in april 2007 de hogesnelheidstrein richting Parijs kan gaan rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: HSL-Zuid