Populariteit van de trein stijgt sterk in 2005

-Groei NS versnelt naar 6 procent in tweede helft 2005.
-Dagelijks ruim 40.000 reizigers meer in de trein dan in 2004.

Utrecht – Reizen per trein blijkt steeds populairder. In de eerste helft van 2005 groeide het aantal reizigers bij NS in Nederland al 2,6 procent. In de tweede helft versnelde dit tot 6 procent, verreweg de grootste groei sinds vele jaren. De stijgende populariteit is te danken aan de verbeterde dienstverlening in de trein en op het station, zoals meer en betere zitplaatsen, betere reisinformatie en nieuwe diensten
bijvoorbeeld draadloos internet en vergaderfaciliteiten op de stations. Ook door de stijging van de benzineprijs en het aantal files is voor steeds meer automobilisten de trein een aantrekkelijk alternatief. NS verwacht dat het treingebruik in 2006 blijft stijgen.

NS groeit in Nederland.

De groei van het reizigersvervoer bedraagt bij NS over het hele jaar gemeten ruim 4 procent. Dat betekent dat er elke dag ruim 40.000 mensen meer voor de trein kozen dan in 2004. Hiermee overtreft NS in ruime mate de groeiambitie van 1 procent die aan het begin van het jaar is uitgesproken. De absolute groei van het treingebruik
in Nederland ligt nog hoger. Een aantal regionale treintrajecten wordt inmiddels door andere OV-bedrijven geëxploiteerd. Ook deze doen het goed.
Uit onderzoek onder klanten blijkt dat de groei is te danken aan meerdere factoren. NS heeft in de afgelopen jaren zijn dienstverlening op alle fronten sterk verbeterd. Er rijden meer treinen, deze rijden beter op tijd, het comfort in de trein en de reisinformatie zijn verbeterd en het winkelaanbod op de stations is
uitgebreid. Het aantal voor reizigers beschikbare zitplaatsen is dankzij miljarden investeringen met 10 procent
uitgebreid.

Reizigers waarderen NS steeds hoger.

Klanten waarderen NS en zijn dienstverlening ook steeds hoger. In het derde kwartaal gaf ruim 70 procent van de reizigers aan NS een rapportcijfer 7 of hoger. Voor belangrijke aspecten als beschikbaarheid zitplaatsen en sociale veiligheid ligt dit percentage nog hoger. Hiermee ligt de klantwaardering op een goed niveau
ondanks het feit dat op operationeel gebied NS nog niet alle ambities voor 2005 heeft kunnen waarmaken.
NS wil in 2006 zowel de prestaties als de klantwaardering nog verder verbeteren. Begin 2006 volgen de klantwaarderingscijfers over heel 2005, gemeten in samenwerking met consumentenorganisaties en het Ministerie van Verkeer een Waterstaat.

NS trekt nieuwe klantengroepen.

Niet alleen reizen bestaande klanten meer, NS weet ook nieuwe klantgroepen te winnen. NS kon enkele honderdduizenden nieuwe consumenten in de daluren verwelkomen via aantrekkelijke aanbiedingen, zoals kaartverkoop via de Kruidvatwinkels, de NS-Lentetoer en de Musical-Totaaltickets in samenwerking met Joop van den Ende Theaterproducties.
Via de Sporterspas kan NS in samenwerking met het NOC NSF zo’n 4 miljoen sporters aanbiedingen doen.
Ook in de zakelijke markt stijgt de populariteit van het reizen per trein. Betere faciliteiten zoals draadloos internet en vergaderlocaties en ook de gestegen filedruk en benzineprijs maken de trein een serieus alternatief voor veel autoritten. De variabele kosten van de auto per kilometer zijn inmiddels gelijk aan de kilometerprijs van de trein. Een groeiend aantal werkgevers, zoals sinds kort ook Capgemini, geeft de werknemers naast een leaseauto een NS-Businesscard. Dit biedt zowel werkgever als werknemer voordelen zoals eenvoudig en voordelig kaartjes kopen, taxi’s bestellen, parkeren en extra, vrij te besteden tijd.

NS groeit ook in Engeland.

Ook bij de Engelse regionale vervoerders Mersey Rail en Northern Rail, die NS in joint ventures exploiteert, groeit het aantal reizigers. Bij Northern Rail, de grootste, is het aantal reizigers met 10 procent gegroeid sinds de overname ruim een jaar geleden. In totaal vervoert NS nu met partner Serco in Engeland zo’n 300.000 reizigers per dag.

NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo’n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 390 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers in binnenland en buitenland verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen

Populariteit van de trein stijgt sterk in 2005 | Infrasite

Populariteit van de trein stijgt sterk in 2005

-Groei NS versnelt naar 6 procent in tweede helft 2005.
-Dagelijks ruim 40.000 reizigers meer in de trein dan in 2004.

Utrecht – Reizen per trein blijkt steeds populairder. In de eerste helft van 2005 groeide het aantal reizigers bij NS in Nederland al 2,6 procent. In de tweede helft versnelde dit tot 6 procent, verreweg de grootste groei sinds vele jaren. De stijgende populariteit is te danken aan de verbeterde dienstverlening in de trein en op het station, zoals meer en betere zitplaatsen, betere reisinformatie en nieuwe diensten
bijvoorbeeld draadloos internet en vergaderfaciliteiten op de stations. Ook door de stijging van de benzineprijs en het aantal files is voor steeds meer automobilisten de trein een aantrekkelijk alternatief. NS verwacht dat het treingebruik in 2006 blijft stijgen.

NS groeit in Nederland.

De groei van het reizigersvervoer bedraagt bij NS over het hele jaar gemeten ruim 4 procent. Dat betekent dat er elke dag ruim 40.000 mensen meer voor de trein kozen dan in 2004. Hiermee overtreft NS in ruime mate de groeiambitie van 1 procent die aan het begin van het jaar is uitgesproken. De absolute groei van het treingebruik
in Nederland ligt nog hoger. Een aantal regionale treintrajecten wordt inmiddels door andere OV-bedrijven geëxploiteerd. Ook deze doen het goed.
Uit onderzoek onder klanten blijkt dat de groei is te danken aan meerdere factoren. NS heeft in de afgelopen jaren zijn dienstverlening op alle fronten sterk verbeterd. Er rijden meer treinen, deze rijden beter op tijd, het comfort in de trein en de reisinformatie zijn verbeterd en het winkelaanbod op de stations is
uitgebreid. Het aantal voor reizigers beschikbare zitplaatsen is dankzij miljarden investeringen met 10 procent
uitgebreid.

Reizigers waarderen NS steeds hoger.

Klanten waarderen NS en zijn dienstverlening ook steeds hoger. In het derde kwartaal gaf ruim 70 procent van de reizigers aan NS een rapportcijfer 7 of hoger. Voor belangrijke aspecten als beschikbaarheid zitplaatsen en sociale veiligheid ligt dit percentage nog hoger. Hiermee ligt de klantwaardering op een goed niveau
ondanks het feit dat op operationeel gebied NS nog niet alle ambities voor 2005 heeft kunnen waarmaken.
NS wil in 2006 zowel de prestaties als de klantwaardering nog verder verbeteren. Begin 2006 volgen de klantwaarderingscijfers over heel 2005, gemeten in samenwerking met consumentenorganisaties en het Ministerie van Verkeer een Waterstaat.

NS trekt nieuwe klantengroepen.

Niet alleen reizen bestaande klanten meer, NS weet ook nieuwe klantgroepen te winnen. NS kon enkele honderdduizenden nieuwe consumenten in de daluren verwelkomen via aantrekkelijke aanbiedingen, zoals kaartverkoop via de Kruidvatwinkels, de NS-Lentetoer en de Musical-Totaaltickets in samenwerking met Joop van den Ende Theaterproducties.
Via de Sporterspas kan NS in samenwerking met het NOC NSF zo’n 4 miljoen sporters aanbiedingen doen.
Ook in de zakelijke markt stijgt de populariteit van het reizen per trein. Betere faciliteiten zoals draadloos internet en vergaderlocaties en ook de gestegen filedruk en benzineprijs maken de trein een serieus alternatief voor veel autoritten. De variabele kosten van de auto per kilometer zijn inmiddels gelijk aan de kilometerprijs van de trein. Een groeiend aantal werkgevers, zoals sinds kort ook Capgemini, geeft de werknemers naast een leaseauto een NS-Businesscard. Dit biedt zowel werkgever als werknemer voordelen zoals eenvoudig en voordelig kaartjes kopen, taxi’s bestellen, parkeren en extra, vrij te besteden tijd.

NS groeit ook in Engeland.

Ook bij de Engelse regionale vervoerders Mersey Rail en Northern Rail, die NS in joint ventures exploiteert, groeit het aantal reizigers. Bij Northern Rail, de grootste, is het aantal reizigers met 10 procent gegroeid sinds de overname ruim een jaar geleden. In totaal vervoert NS nu met partner Serco in Engeland zo’n 300.000 reizigers per dag.

NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo’n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 390 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers in binnenland en buitenland verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen